چکیده:
مساجد از جمله نهادهای اجتماعی میباشند که بحث رهبری در آنان از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است، بهگونهای که یکی از عوامل موثر در اعتالی مسجد، رهبری روحانی در مسجد است. در این راستا محقق به بررسی رهبری روحانی و ویژگیهای آن در مسجد صفا پرداخته و تالش بر آن بوده است که به ارائه مولفههای موفقیت رهبری در مسجد مذکور بپردازد. محقق بر پایه مدل برگزیده و با استفاده از روش مصاحبه و مشاهده غیرمشارکتی، مولفهها و مقولههای مدل منتخب را با رهبری پیشگفته در مسجد صفا تجزیه و تحلیل کرده است. بر این اساس، 11 مقوله مدل انتخابی را در نظر گرفته و دادههای حاصل از مصاحبهها و نیز گزارشهای حاصل از مشاهده را متناسب با هر کدام از مقولهها با عنوان نکات کلیدی در جدولی ارائه شده است. دادههای هر جدول که در واقع برآیند مصاحبهها و نیز گزارشهای نوشتهشده است، بر اساس ادبیات رهبری و رفتار سازمانی کدگذاری شده است. پس از کدگذاری دادهها، مدل جامع رهبری در مسجد صفا ترسیم شده است. استمرار فعالیت یک روحانی در مسجد، رهبری مشارکتی وی، الگو بودن رهبر برای اعضا و پیروان، تعامل مطلوب با متربیان و جوانان را میتوان از جمله عوامل و مولفههای مهم رهبری در مسجد صفا محسوب نمود
خلاصه ماشینی:
"نظریههای اقتضایی رهبری پژوهشهای خود را رهبری در مسجد؛ مورد مطالعه مسجد صفا 311 بهطور مستقیم در جهت کشف متغیرهای زمینهساز اثربخشی برخی از ویژگیها و رفتارهای رهبر در یک وضعیت معین هدایت میکنند؛ برای مثال، نظریههای اقتضایی بیان میدارند که یک مدیر اداری در یک دانشکده و یک گروهبان تعلیمدهندۀ فنون نظامی به ویژگیها و رفتارهای متفاوتی نیاز دارند؛ زیرا با وضعیتهای کامال متفاوتی روبهرو هستند.
491 دین و ارتباطات، سال نوزدهم، شمارة دوم (پیاپی 42)، پاییز و زمستان 1391 کدگذاری باز نکات کلیدی ردیف (مضمون) نکتۀ حائز اهمیت این است که در شنیدن مطالب اولویت جوانان مسجد صحبتهای حاج آقاست.
رهبری در مسجد؛ مورد مطالعه مسجد صفا 391 کدگذاری باز نکات کلیدی ردیف (مضمون) تالش مجموعه بهویژه حاج آقا بر این است که به بچهها از همان اول آموزش دهد که هر مطلبی که یاد میگیرند انگیزش در پیروان 7.
از دیگر مؤلفههای مهم رهبری حاج آقای علوی الگو بودن وی برای اعضا و پیروان در مجموعه است؛ چون مبنای نظام تربیتی مسجد رشد و پرورش متربیان در سه بعد عقل، جسم و روح است و این ابعاد از نگاه متربیان بهصورت کامل در رهبر مجموعه وجود دارد (در واقع همان جامعیت که در خصلتها به آن اشاره شد)، جوانان مسجد وی را الگوی خود قرار دادهاند؛ بهطوری که آنان اساتید تکبعدی (در یکی از ابعاد جسم، روح و عقل) را بهراحتی نمیپذیرند."