چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی مقیاس قلدری ایلینویز در دانشآموزان ایرانی بود. بدینمنظور نمونهای به حجم 297 نفر از دانش آموزان (150پسر و 147 دختر، با میانگین سنی6/13) به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. روایی این مقیاس با استفاده از روشهای تحلیل عوامل اکتشافی و تاییدی، روایی همگرا و واگرا بررسی شد. پایایی مقیاس از سه روش آلفای کرونباخ، دونیمه سازی و بازآزمایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش مولفههای اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که این مقیاس، از 3 عامل با عناوین قلدری، زد و خورد و قربانی تشکیل شده است که بیش از 61 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. روایی همگرای این مقیاس حاکی از همبستگی رضایت بخشی بین ابعاد مقیاس قلدری ایلی نویز با نمره کل بود. برای تعیین روایی همزمان مقیاس، همبستگی ابعاد مقیاس قلدری با پرسشنامه پرخاشگری بکار رفت که حاکی از همبستگی مطلوبی بود (001/0> p). ضرایب آلفای کرونباخ، دونیمه سازی و بازآزمایی برای کل مقیاس و ابعاد آن بین 62/0 تا 90/0 نوسان داشت. نتیجه نهایی اینکه فرم فارسی مقیاس قلدری ایلینویز، از روایی و پایایی مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار است و میتواند در موقعیتهای پژوهشی، تربیتی و بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of this study was to investigate the validity، reliability and factor structure of Illinois Bullying Scale (IBS) for Iranian students. Participants were 297 students (150 boys، 147 girls) in middle schools were selected by random cluster sampling in Shiraz، Iran. Mean age of the students was 13.6. They completed two self-report instruments: Illinois Bullying Scale and Buss-Perry Aggression Questionnaire. The reliability coefficient in three different methods: cornbach alpha، test-retest and split-half those were .89، .72 and .73 respectively. The concurrent validity of the scale as measured by the Buss-Perry Aggression Questionnaire was .47 (p<.01). subscale-total correlation coefficients، as another index of validity were between .45 to .79. Factor analysis of the scale using varimax rotation showed 3 factors called Bully، Fight and Victim which covered over the 61 percent of the total variance. The scale is a contribution towards measuring bullying and victimization in Iranian students.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیـل عاملی با استفاده از روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که این مقیاس ، از ٣ عامل با عناوین قلدری، زد و خورد و قربانی تشکیل شده است که بـیش از ٦١ درصـد از واریـانس کـل را تبیین میکنند.
1- bulling behavior 2- King,Wold, Tudor-Smith, &amp; Harel, 1994 3- Rose, Espelage, Aragon &amp; Elliott 4- Wang, Iannotti, Luk 5- victim 6- Olweus 7- Shin, Antonio, Son, Kim and Park قربانیان قلدری بسیار مضطرب و ناامن تر از دانش آمـوزان معمـولی هسـتند.
در دانش آموزان دبیرستانی بیش تـر قلـدری کلامـی و سـپس قلـدری فیزیکـی رواج دارد در حالیکه در دانش آموزان سنین پایین تر بیش ترین نوع قلدری مشاهده شـده از نـوع فیزیکـی اسـت 1- withdrawl 2- Glew,Fan,Katon andRivara 3- Due, Holstein, Lynch, Diderichsen, Gabhain &amp; Scheidt 4- Peskin,Tortolero, Markham, Addy &amp; Baumler 5- Kaltiala- Heino, Rimpelae, Rantanen, &amp; Rimpelae 6- Cohn, A.
1- Williams and Guerra 2- Smith &amp; Gross 3- Hamburger, Basile &amp; Vivolo 4- Illinois Bullying Scale 5- Holt 6- Holt, Kantor and Finkelhor 7- fight قلدری: این گونه رفتارها که تعـداد ٩ گویـه از مقیـاس را تشـکیل مـیدهنـد بـه اذیـت و آزار دیگران ، اسم گذاشتن روی دیگران ، انزوای اجتماعی و شایعه پراکنی اشاره دارد.
جدول ٥- ضرایب آلفای کرونباخ ، دو نیمه سازی و بازآزمایی (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش بررسی روایی و پایایی مقیاس قلدری ایلینویز (اسپلاگه و هولـت ،٢٠٠١) در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر شیراز بود.