چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ دو ﻧﻮع ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ و آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﺮ اﺟﺮای ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺗﻌﺎدﻟﻲ اﻳﺴﺘﺎ و ﭘﻮﻳﺎ درﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﺑﻮد. 54 ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ 06 ﺗﺎ 07 ﺳﺎﻟﺔ اﺳﺘﺎن ﻗﻢ، ﺑﺪون ﻣﺪاﺧﻠﺔ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺗﻌﺎدﻟﻲ اﻳﺴﺘﺎ، آزﻣﻮن ﻟﻚ ﻟﻚ )اﻳﺴﺘﺎدن رویﻳﻚ ﭘﺎ( و ﺗﻌﺎدﻟﻲ ﭘﻮﻳﺎ، آزﻣﻮن ) SEBTآزﻣﻮن ﺳﺘﺎره( را آﻣﻮزش دﻳﺪﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﺮوه ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ، آﻣﻮزﺷﻲ و ﻛﻨﺘﺮلﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ از ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﻳﻜﻄﺮﻓﻪ و آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداریرا ﺑﻴﻦ ﮔﺮوهﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد. ﻧﺘﻴﺠﺔ آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ از ﻋﻤﻠﻜﺮد آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﺑﻴﻦ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ و اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ در ﺗﻜﻠﻴﻒﺗﻌﺎدل اﻳﺴﺘﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد ﻧﺪارد )50/0 > .(Pﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﺗﻜﻠﻴﻒ ﺗﻌﺎدل ﭘﻮﻳﺎ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﻌﺎدﻟﻲ ﺷﺪ )50/0 < .(Pﺑﻪﻃﻮر ﻛﻠﻲ، ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻚ راﻫﺒﺮد ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در اﺟﺮای ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺗﻌﺎدﻟﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮده و در ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺗﻌﺎدﻟﻲ ﭘﻮﻳﺎ ﺗﺮﺟﻴﺤﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان ﭼﻜﻴﺪه ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﻲ و ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ دو ﻧﻮع ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ و آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﺮ اﺟﺮای ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺗﻌﺎدﻟﻲ اﻳﺴﺘﺎ و ﭘﻮﻳﺎ درﺳﺎﻟﻤﻨﺪان ﺑﻮد.
ﻧﺘﻴﺠﺔ آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﻴﺒﻲ ﺗﻮﻛﻲ از ﻋﻤﻠﻜﺮد آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﺑﻴﻦ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ و اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ در ﺗﻜﻠﻴﻒﺗﻌﺎدل اﻳﺴﺘﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد ﻧﺪارد )50/0 > .
ﻛﻠﻮوﻟﻮﻧﻴﺲ و ﻫﻤﻜﺎران2 )1102( در ﮔﺰارش ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺧﻮد ﻋﻨﻮان ﻛﺮدﻧﺪ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻌﻨﺎدار ﻋﻤﻠﻜﺮد در آزﻣﻮن ﺑﺎرﻓﻴﻜﺲ اﺻﻼحﺷﺪه در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻲﺷﻮد.
Fendereski Tayyebe & et al ﻧﺸﺎن داد ﻫﺮ دو ﻧﻮع ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ و اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻌﻨﺎدار در ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﻳﺎدداری ﺷﻮت ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل ﻣﻲﺷﻮد و ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﻧﻴﺰ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﻣﺆﺛﺮﺗﺮ اﺳﺖ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻓﻨﺪرﺳﻜﻲ و ﻫﻤﻜﺎران )1102( ﻧﺸﺎن داد ﻫﺮ دو ﻧﻮع ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ و اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﺳﺒﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻌﻨﺎدار در ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﻳﺎدداری ﺷﻮت ﺑﺴﻜﺘﺒﺎل ﻣﻲﺷﻮد و ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﻧﻴﺰ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﻣﺆﺛﺮﺗﺮ اﺳﺖ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن داد ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﻪﻃﻮرﻣﻌﻨﺎداری ﻣﻮﺟﺐ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮ در ﺗﻜﻠﻴﻒ ﺗﻌﺎدل ﭘﻮﻳﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﻣﻲﺷﻮد، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد اﺟﺮای ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل ﺷﺪه ﺑﻮد.
"Function and performance of motivational and instruction self – talk for adolescent basketball players".
"The effect of instruction and motivational self talk on performance and retention of discrete and continuous motor tasks".
"Self – talk and gross motor skill performance: an experimental approach?" The Online J Sport Psychol, 7(2).
"The effects of instructional and motivational self – talk on students’ motor task performance in physical education.
"The effect of instructional and motivational self – talk on performance of basketball’s motor skill".