چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر رسانه ها بر آموزش شیوه های موثر امر به معروف و نهی از منکر با استفاده از روش تحقیق همبستگی است. این تحقیق نشان داد تلویزیون موثرترین رسانه در زمینه آموزش شیوه های موثر امر به معروف و نهی از منکر است و از بین شبکه ها، شبکه چهار نیز در این امر پیشتاز بوده است؛ تبلیغات با جاذبه احساسی دارای بیشترین اثربخشی است؛ روش پرسش و پاسخ در مقایسه با روش سخنرانی به طور معناداری اثربخشی بالاتری دارد؛ و در مقایسه دو استان گیلان و خراسان رضوی، اثر بخشی آموزش شیوه های موثر امر به معروف و نهی از منکر در استان خراسان رضوی در سطح بالاتری است.
خلاصه ماشینی:
راهبردهاي بنيادي تبليغات در تعليم آموزه هاي ديني و تربيت اسلامي زيبا کاظميان * چكيده هدف تحقيق حاضر، بررسي تأثير رسانهها بر آموزش شيوههاي مؤثر امر به معروف و نهي از منکر با استفاده از روش تحقيق همبستگي است.
اين تحقيق نشان داد تلويزيون مؤثرترين رسانه در زمينه آموزش شيوههاي موثر امر به معروف و نهي از منکر است و از بين شبکهها، شبکه چهار نيز در اين امر پيشتاز بوده است؛ تبليغات با جاذبه احساسي داراي بيشترين اثربخشي است؛ روش پرسش و پاسخ در مقايسه با روش سخنراني به طور معناداري اثربخشي بالاتري دارد؛ و در مقايسه دو استان گيلان و خراسان رضوي، اثر بخشي آموزش شيوههاي مؤثر امر به معروف و نهي از منکر در استان خراسان رضوي در سطح بالاتري است.
در اين مقاله سعي بر آن است که از زواياي متفاوت، نقش رسانهها و تبليغات، نوع جاذبهها و روشهاي آموزشي در آموزش شيوههاي مؤثر امر به معروف و نهي از منکر سنجيده شود.
) پميانگين و انحراف معيار اثربخشي آموزش شيوههاي موثر امر به معروف و نهي از منکر برابر است با 8/3 و 88/0 که با در نظر گرفتن نمره حد وسط يعني 3 براي اين متغير ميتوان گفت ميانگين امتياز بدست آمده در اين تحقيق بالاتر از حد متوسط است؛ اما با اين وجود هنوز با حد آرماني فاصله دارد.
براي تعيين تأثير نوع رسانه در اثر بخشي آموزش شيوههاي مؤثر امر به معروف و نهي از منکر، آزمون تحليل واريانس يک طرفه استفاده گرديد و مقادير (**0.