چکیده:
هدف از این پژوهش مقایسه مدتزمان و تکرار لازم برای اکتساب تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده (TMST١) ساده و پیچیده بین شرایط تمرینی مختلف و تعیین مناسب ترین شیوههای تمرینی برای اکتساب مهارت حرکتی ظریف با توجه به ویژگی های فردی بود. در ابتدا ١١٤ دانشجو با دامنه سنی ٢٥-١٩ بر اساس آزمون های هوش ریون، انگیزه پیشرفت ، زمان سنجش واکنش و مهارت حرکتی ظریف پردو بر اساس چارک های اول، دوم و سوم به ٤ گروه Q١,Q٢,Q٣,Q٤ تقسیم شدند و به طور تصادفی در یکی از دو گروه TMST ساده و پیچیده ونیز در یکی از شرایط تمرینی حاصل از تعامل سازماندهی تمرین (تصادفی، مسدود، ثابت ) و توزیع پذیری تمرینی (انبوه، فاصله دار) قرار گرفتند. آزمودنیها در ٦ روز تحت شرایط تمرینی خاص خود به تمرین TMST ساده یا پیچیده پرداختند، تا اینکه در یک بلاک تمرینی به حد نصاب اکتساب (٧٥%≤ دقت ، ٢٥%≥ زمانبندی و ١٥%≥ پایداری) برسند. تعـداد تکرارها و زمـان طـیشده (زمان هایی که فرد در حال تمرین تکلیف نیست ) تا قبل از این بلاک مورد نظر، به عنوان حداقل زمان و تکرار لازم برای اکتساب TMST در نظر گرفته شد. داده های تحقیق با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس دو عاملی، t مستقل و خی- ٢ در سطح احتمال ٠١=α تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که افراد با ویژگی های متفاوت، تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده ساده را در شرایط تمرینی مسدود و انبوه (به جزء گروه ,Q٤) به طور متوسط در ٣٠ تکرار و ١٣٤٧ دقیقه و تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده پیچیده را در شرایط تمرینی تصادفی و فاصله دار (به جزء گروه ,Q٤) به طور متوسط در ٢٥ تکرار و ١٢٢٨ دقیقه 1 Timed Motor Sequences Task اکتساب نمودند. همچنین یافته های تحقیق نشان داد که اصول حاکم بر برنامه ریزی تمرینی هم تحت تاثیر سطح دشواری و پیچیدگی تکلیف و هم متاثر از ویژگی های فردی است . درنهایت به نظر میرسد به تحقیقات بیشتری در مورد اثر تعاملی محیط ، فرد و تکلیف بر اکتساب مهارت های حرکتی نیاز است .
خلاصه ماشینی:
تأثیر شرایط تمرینی مختلف (تعامل سازماندهی و توزیع پذیری تمرین )، ویژگی های فردی و سطح دشواری تکلیف بر تعیین مقدار تمرین (تکرار، گذشت زمان) برای اکتساب مهارت حرکتی ظریف محمدرضا شهابی کاسب *، مهدی نمازیزاده**، محمد کاظم واعظ موسوی*** * استادیار دانشگاه حکیم سبزواری ** دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان *** استاد دانشگاه امام حسین (ع) تاریخ دریافت مقاله : ٨٨/١١ تاریخ پذیرش مقاله : ٨٩/٠٢ چکیده هدف از این پژوهش مقایسه مدتزمان و تکرار لازم برای اکتساب تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده (TMST١) ساده و پیچیده بین شرایط تمرینی مختلف و تعیین مناسب ترین شیوههای تمرینی برای اکتساب مهارت حرکتی ظریف با توجه به ویژگی های فردی بود.
نتایج تحقیق نشان داد که افراد با ویژگی های متفاوت، تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده ساده را در شرایط تمرینی مسدود و انبوه (به جزء گروه ,Q٤) به طور متوسط در ٣٠ تکرار و ١٣٤٧ دقیقه و تکلیف حرکتی متوالی زمانبندی شده پیچیده را در شرایط تمرینی تصادفی و فاصله دار (به جزء گروه ,Q٤) به طور متوسط در ٢٥ تکرار و ١٢٢٨ دقیقه 1 Timed Motor Sequences Task اکتساب نمودند.