چکیده:
تلاش برای رسیدن به اهداف چشم انداز ٢٠ ساله و ایجـاد ظرفیـت هـای جدیـد درجهـت توسـعه صـادرات غیرنفتـی همـواره از جملـه راهبردهای بلندمدت کشور در عرصه اقتصاد در طول سالهای اخیر بوده است . هرچند که در طول برنامه های اول، دوم و سـوم توسـعه اقتصادی کشور، وضعیت صادرات غیرنفتی ایران از رقم پیش بینـی شـده کـم تـر بـود، امـا در سـال نخسـت چهـارمین برنامـه توسـعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور این میزان از رقم پیش بینی شده نیز فراتر رفت . از سوی دیگـر، صـنعت نسـاجی ایـران بـا وجـود حمایت های گسترده دولت از جمله اعطای وامهای کم بهـره از محـل حسـاب ذخیـره ارزی، همچنـان درگیـر معضـلات و مشـکلات پرشماری است . گفته می شود استمرار بحرانهای این صنعت ، می رود تا یکی از کهن ترین رشته های صنعتی فـلات دیرپـای ایـران را از مدار توجیه اقتصادی و مزیت سنجی خارج کند. هر چند بررسی این موضوع که صـنعت نسـاجی چـرا بـه شـرایط فعلـی رسـیده اسـت ، نیازمند گزارشی مفصل تر است ، اما تردیدی نیست که در شرایط فعلی نیـز راهکارهـای مـوثری بـرای بـرونرفـت پایـدار از بحـران و رسیدن به ساحل ثبات، برای صنعت نساجی وجود دارد. یکی از این راهکارها که همواره مورد توجه کشورهای توسـعه یافتـه نیـز بـوده است ، راهبرد توسعه صادرات است . در این راستا، این مقاله به تحلیل و اولویت بندی مولفه هـای مـوثر بـر توسـعه صـادرات محصـولات نساجی خواهد پرداخت . نتایج این مطالعه حاکی از آن است که کیفیت محصولات نساجی و نگرش راهبردی برای حضـور در بازارهـای جهانی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه صادرات این محصولات می باشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که کیفیت محصولات نساجی و نگرش راهبردی برای حضـور در بازارهـای جهانی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه صادرات این محصولات می باشد.
امروز دیگر نقش مهم دولت در هدایت اقتصاد از طریق تخصیص منابع ، کنتـرل ارز، مدیریت صنایع کلیدی و جهت بخشی به تولید و توزیع کالا و خدمات باید کـاهش یابـد و در مقابل نقش بخش خصوصی تقویت شود (مرکز توسعه صادرات ایران، ١٣٧٨).
بدین منظور بر اساس طیف لیکرت مورد اسـتفاده برای هر یک از ابعاد توسعه صادرات صنایع نساجی ، فرض آماری به شـکل زیـر طراحـی گردید که به عنوان نمونه در مورد بعد کیفیت محصولات، به شرح زیر است : کیفیت محصولات بر توسـعه صـادرات صـنایع نسـاجی اسـتان یـزد تاثیرگـذار مـی باشـد.
000 شدت رقابت نگرش راهبردی صنایع مرتبط نقش دولت نوسانات غیر منتظره تحقیقات بازاریابی دانش مدیریت رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه صادرات صنایع نساجی با روشهای MCDM از آنجا که بررسی های انجام شده نشان داد که تاثیر هر یـک از ١٥ دسـته عوامـل مـوثر توسعه صادرات صنایع نساجی با یکدیگر یکسان نیسـت ، مـی تـوان ایـن دسـته عوامـل را رتبه بندی نمود.
جدول ٤: درجه اهمیت و رتبه بندی توسعه صادرات صنایع نساجی شرح درجه اهمیت حاصل از AHP رتبه از لحاظ میزان تاثیرگذاری شرح درجه اهمیت حاصل از AHP رتبه از لحاظ میزان تاثیرگذاری کیفیت محصولات نگرش راهبردی مواد اولیه تکنولوژی دانش مدیریت شدت رقابت تحقیقات بازاریابی پیشبرد فروش 0.