چکیده:
مدرنیته یا تجدد عبارت از مجموعه اوصاف و ویژگیهای تمدن جدید است که طی چند قرن اخیر در اروپا و آمریکای شمالی ظهور کرده است. سکولاریزاسیون یا عرفی شدن دین، مفهومی است که برای توصیف و تحلیل فرایندهای جوامع مدرن به کار برده میشود. این فرایند دینجدایی به معنای فرایند تفکیک و تمایز ساحتهای قدسی و عرفی از یکدیگر و تحدید حدود و تبیین مناسبات میان آنها است. فمینیسم را میتوان به یک معنا برآمده از تمدن جدید غربی و به معنای دیگر واکنشی درباره مدرنیته دانست. در این راستا، فمینیسم در تقابل مستقیم با سنّت قرار میگیرد و در تحلیلهای خود نسبت به سنّت، از دین به عنوان یکی از مهمترین مولفهها علیه تبعیض جنسیتی انتقاد شدید میکند. به این ترتیب، باید گفت که میان عرفی شدن دین و جنبش اجتماعی فمینیسم، علقه و ارتباطهای قابل توجهی وجود دارد. عرفی شدن دین، در یکی از معانی خود که به دنبال ارائه تفسیر جدید و ایندنیایی از دین است، توجه بسیاری از فمینیستها را بهطور عام و فمینیستهای دینگرا را بهطور خاص، به خود اختصاص داده تا به این وسیله با از بین بردن نقش فرانهادی دین، دین را با درخواستهای فمینیسم سازگار کند. در این راستا، ما درصددیم تا با توجه به این علقه و ارتباط، علاوه بر برشمردن شاخصهای عرفی شدن دین و نیز فمینیسم، بر برخی از مصادیق ارتباط این شاخصها تاکید کنیم.
Modernity or modernism is the set of qualities and characteristics of modern civilization which has emerged in recent centuries in Europe and North America. Secularization (or secularisation) is being used to describe and analyze the processes of modern societies. It is the transformation of a society from close identification with religious values and institutions toward nonreligious (or irreligious) values and secular institutions. Feminism has, in a sense, been derived from Western civilization and in another sense it is a reaction to modernity. In this respect, feminism is in direct confrontation with the tradition. While analyzing tradition, feminism severely criticizes religion as one of the most important components of gender discrimination. So, it should be noted that there is a considerable relation between secularization of religion and social movement of feminism. With aim of downplaying the meta-institutional role of religion and making religion compatible with the demands of feminism, secularization of religion, in one of its approaches which seeks to provide a new and worldly interpretation of religion, has been well received by feminists in general and religious feminists in particular. In this regard, we try to take this relationship into consideration and focus on some examples related to these indices at the same time as counting the indices of secularization of religion and feminism.