چکیده:
سوره »یس« به عنوان قلب قرآن بیانگر یک دوره معارف استدلالی می باشد و علاوه بر آن که وجود صانع،نبوت و معاد به خوبی در این سوره به اثبات رسیده،مساله توحید و امامت نیز به طور ضمنی در آن مطرح و ثابت گردیده است.در این مقاله به تبیین امام مبین در سوره یاسین می پردازیم.»وکلّ شیء احصیناه فی امام مبین« (یس،12/36)،غالب مفسران »امام مبین« را در این سوره به عنوان لوح محفوظ همان کتابی که همه اعمال و همه موجودات و حوادث این جهان در آن ثبت و محفوظ است تفسیر کرده اند.لوح محفوظ؛علم خدا،اهلبیت (ع) و نامه اعمال را شامل می باشد این معانی هیچ تفاوت و تباینی با هم ندارند و قابل جمع می باشند.
خلاصه ماشینی:
"تبیین امام مبین در سوره یاسین مریم سلیمانی میمند٭ چکیده سورە »یس« به عنوان قلب قرآن بیانگر یک دوره معارف استدلالی می باشد و علاوه بر آن که وجود صانع،نبوت و معاد به خوبی در این سوره به اثبات رسیده،مسأله توحید و امامت نیز به طور ضمنی در آن مطرح و ثابت گردیده است.
»وکل شیء أحصیناه فی إمام مبین« (یس،12/36)،غالب مفسران »امام مبین« را در این سوره به عنوان لوح محفوظ همان کتابی که همه اعمال و همه موجودات و حوادث این جهان در آن ثبت و محفوظ است تفسیر کرده اند.
خداوند در آیات نخست سوره یاسین،پس از بیان گمراهی،کوردلی و عنادکفرپیشگان در برابر پیام های آسمانی رسولان،از علم جامع خویش به کارهای گذشته و آثار برجای مانده از آنان یاد می کند «:»…ونکتب ما قدموا وآثارهم وکل شیء أحصیناه فی إمام مبین« (یس،36 / 12).
یا در روایتی با همین مضمون در حدیثی از امام باقر(ع) از پدرش از جدش(ع) نقل شده است که فرمود:»هنگامی که این آیه »وکل شیء أحصیناه فی إمام مبین« نازل شد ابوبکر و عمر برخاستند و عرض کردند:ای پیامبر،آیا منظور از آن تورات است؟فرمود:نه،عرض کردند انجیل است؟فرمود:نه،عرض کردند: منظور قرآن است؟فرمود:نه،در این حال امیرمؤمنان علی(ع) به سوی پیامبر(ص) آمد هنگامی که چشم رسول خدا(ص)بر او افتاد فرمود:»هو هذا!إنه الامام الذی أحصی الله تبارک و تعالی فیه علم کل شی ء«؛16 امام مبین این مرد است،او است امامی که خداوند متعال علم همه چیز را در او احصا فرموده است."