چکیده:
نگاه صحیح و واقعبینانه به غریزة جنسی و ارضاء، هدایت و جهتدهی آن عاملی در جهت تکمیل، تکامل و سعادت فرد و راهکاری برای اصلاح، ارتقای معنوی، آرامش و آسایش جامعه بشری است. اما برخورد ناصواب و رفتار نامناسب با آن و پیمودن مسیر افراط و آزادی جنسی و یا مسیر تفریط و سرکوب، بدون تردید آسیبزاست و آسایش و آرامش افراد، خانوادهها و جامعه را تباه و سلامت جسم و جان و سعادت و کمال انسان را از بین میبرد و جامعه بشری را با چالشهای فراوان مواجه میسازد. در این مقاله، تربیت جنسی از نگاه فیض کاشانی در سه بخش به اختصار بررسی میشود: نخست، مبانی نظری تربیت جنسی؛ دوم، دانستنیهای جنسی و شیوة آموزش؛ و سوم، تنظیم و تعدیل غریزة جنسی.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس بايد تربيت جنسي به عنوان ساحتي مهم از ساحتهاي تربيت مورد توجه عميق قرار گيرد و با دادن آموزشهاي لازم و آگاهيهاي نافع و با ارائه برنامة واقعبينانه و راهكارهاي حكيمانة برآمده از دين به جوانان، نوجوانان آنان را در راه هدايت و تنظيم و تعديل غريزة جنسي ياري رسانيم تا از سنين پُرمخاطرة بلوغ و پس از آن به سلامت بگذرند و از برخورد ناصواب و از افراط و تفريط جلوگيري شود و سعادت و كمال فرد و جامعه تأمين گردد.
فيض كاشاني در تفسير اين دو آيه چنين نگاشته است: «اهل باطل دوست دارند شما مؤمنان از طريق پيروي از شهوات، خواستههاي نفساني و اباحيگري از راه حق منحرف شويد اما خداوند حكيم و رئوف چون ميداند انسان در برابر غريزة جنسي ضعيف و ناتوان است و در برابر تمايلات جنسي استواري ندارد، تسهيلاتي چون ازدواج دائم و موقت براي آن قرار داده است» (فيض کاشاني، ج1، بيتا، ص442؛ 1383ق، ج7، ص132 و 133).
و به زنان مؤمن بگو ديدگان خود را از هر نامحرمي فروبندند و عورت خويش را مستور سازند» (نور، آيات 30 و31)، چنين آورده است: «حفظ فروج (اندام جنسي) در آيه شريفة به معناي پوشاندن و مستور ساختن آن از نگاه ديگران است؛ زيرا امام صادق(ع) ميفرمايد: هر آيهاي در قرآن كه از حفظ فروج سخن ميگويد، منظور پاكدامني و دوري كردن از انحراف جنسي زناست؛ جز اين آية شريفه كه منظور ستر عورت است و در روايت ديگري نيز امام صادق(ع) ميفرمايد: خداوند فرمان داده كه همة مردم عورت خود را از زن و مرد بپوشانند» (فيض کاشاني، بيتا، ج3، ص429).