چکیده:
پژوهش و تحقیق به عنوان یکی از شاخص های اصلی پیشرفت و فنـاوری در هر کشور قلمداد مـی گـردد.در همین راستا پایان نامه نویسی نیز آخـریـن مـرحلـه از دوره های آموزشی و نخستین گام تحقیق و پژوهش در مراکز آموزشی و پژوهشی در حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور به شمار مـی رود.هر پایان نامه ای که نگـارش و نحوu انجام آن مبتنی بر نـظـام پـژوهشی و تحقیقـی کـارآمدی نباشـد، نمی تواند به نتایج قابل قـبـولی دست پیدا کند.نـوشتار حاضر در همین راستا بـه ارزیابی کمی و کیفی هفت هـزار پایان نامه در حـوزه علوم قرآنی در ایران از سال ١٣٣٢ تا پایان ١٣٩٠ش پـرداخته است .حدود یازده هزار مساله پـژوهشی علوم قرآنی را با عنوان بایسته های قرآنی با توجه به نیاز نظام مقدس جمهوری اسلامی در چشم انداز برنامه چهارم توسعه ،مطرح کرده و از همه پژوهشگران جامعه قرآنی به ویژه طلاب و دانشجویانی که در پـی مـوضوعات کاربـردی جهت نگـارش پایان نامه خود هستند،دعـوت می نماید تا با بکـارگیری همه کشش ها و کـوشش های خود،با پـژوهش و تحقیق در این سامانه پـیـشـنـهـادی،آرمان های نظام مـقـدس /
خلاصه ماشینی:
"برای حل این معضل تنها راه حل مناسب ،اطلاع رسانی صحیح ،به موقع و به روز و به صـورت سیستماتیک و فنی است ،و این امر با عنـایـت بـه رشته هـای فراوان دانشگاهی،تنها از عهده وزارت علوم بر می آید،چرا که اطلاعات همه ورودی ها و خروجی ها به طور اتوماتیک،تنها در اختیار آن قرار می گیرد و اگر نیاز سنجی و برنامه ریزی واجرای دقیق آن و نظارت بر حسن اجرا باشد،می تواند همه اطلاعات مربوط به تولید علم و نوشته ها و تحقیقات مراکز علمی را ترم به ترم رصد نموده و با کیفیت خوبی منتشر نماید و در سایت اینترنتی ویژه خود نیز اطلاع کامل آن را از آغاز تاسیس دانشگاه در کشور تا به امروز،گردآوری کرده و در اختیار پـژوهشگران سراسر کشور قـرار دهد و این امر بـه واقع می تواند فوائد بسیار زیادی را به ارمغان آورد از جمله : الف:دانشجویان از تعداد پایان نامه هایی که در رشته مربوط به آنها تاکنون دفاع شده و یا در دست تدوینند و یا تصویب شده اند و یا چه مـرحلـه ای را دارند طی می نمایند،آگاهی لازم را بدست می آورند و در هنگام جستجوی نوشته ها،چه قبل از تصویب موضوع خود و چه در بررسی پیشینه تاریخی آن،بهتر می توانند ضرورت تحقیق موضوع خود را حدس بزنند."