چکیده:
حساسیت اخلاقی توجه به ارزش های اخلاقی و لحاظ کردن آن در تصمیم ها و در نظرگرفتن نقش و وظیفه آن به خصوص در مواجهه با شرایط ویژه است. با توجه به نیاز به شناسایی روش های آموزشی موثر در افزایش حساسیت اخلاقی در پژوهش حاضر تاثیر آموزش کارگاهی و پیگیری آموزش بر حساسیت اخلاقی پرستاران مورد سنجش قرار گرفت. در این پژوهش مداخله ای از نوع سری زمانی 25 پرستار در کارگاه دو روزه با موضوعات اخلاقی شرکت کردند و سپس به مدت دو ماه آموزش به صورت پیگیری از طریق پیام های اخلاقی دریافت نمودند. از پرسشنامه حساسیت اخلاقی «هان» برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده ها به وسیله آزمون من ویتنی یو و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند. تمام ابعاد حساسیت اخلاقی پس از انجام آموزش به وسیله کارگاه و پیگیری افزایش یافتند (P<0.05). کارگاه تاثیر قابل ملاحظه ای بر حساسیت اخلاقی پرستاران دارد که با پیگیری این آموزش می توان اثرات آنرا حفظ نمود.
خلاصه ماشینی:
"(. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪای در ﺳﺎل 4002 ﻣﻴﻼدی ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ ژاﭘﻦ ﺑﺎ ﻓﺮﻳﺒﺎ ﺑﺮﻫﺎﻧﻲ، ﻋﺒﺎس ﻋﺒﺎسزاده، ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺳﺒﺰواری، ﻣﻬﻨﺎز دﻫﺴﺘﺎﻧﻲ وﺟﻮد ﮔﺬراﻧﺪن واﺣﺪﻫﺎی اﺟﺒﺎری ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺧﻼق ﺗﻨﻬﺎ در ﺳﺎلﻫﺎی ﭼﻬﺎرم و ﭘﻨﺠﻢ ﺗﺤﺼﻴﻞ در رﻓﺘﺎرﺷﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت اﺧﻼﻗﻲ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ اﻳﺠﺎد ﺷﺪ و ﻧﻤﺮه ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ اﺧﻼﻗﻲ آنﻫﺎ در ﺳﺎل ﺷﺸﻢ ﻛﺎﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد.
ﻧﺘﺎﻳﺞ، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﻴﻦ ﭘﺰﺷﻜﺎن و 41 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺷﺸﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺖوﻳﻚ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931 ﭘﺮﺳﺘﺎران ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ زﻧﺎن و ﻣﺮدان ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ در ﻧﻤﺮه ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ اﺧﻼﻗﻲ را ﻧﺸﺎن داد )ﻻﺗﺰن و ﻫﻤﻜﺎران، 0102 م.
روش در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻃﺮح ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﺳﺮی زﻣﺎﻧﻲ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ اﺛﺮ آﻣﻮزش ﻛﺎرﮔﺎﻫﻲ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﭘﻴﮕﻴﺮی ﺑﺮ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ اﺧﻼﻗﻲ ﭘﺮﺳﺘﺎران ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎی ﺳﺎل ﺷﺸﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺖوﻳﻚ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931 51 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ آﻣﻮزﺷﻲ ﺷﻬﺮ ﻛﺮﻣﺎن ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
81 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺷﺸﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺖوﻳﻚ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931 ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﺮﮔﺰاری ﻛﺎرﮔﺎه و ﻣﺘﻌﺎﻗﺐ آن ﭘﻴﮕﻴﺮی ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﺛﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﺮ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ اﺧﻼﻗﻲ ﭘﺮﺳﺘﺎران داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
(. در ﭘﮋوﻫﺶ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺮ روی ﭘﺮﺳﺘﺎران ژاﭘﻨﻲ ﻧﻮع ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺗﻨﺶ اﺧﻼﻗﻲ درک ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﺳﺘﺎر ﺗﺄﺛﻴﺮ داﺷﺖ و اﻓﺮاد ﺑﺎ ﻣﺪرک ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮار داﺷﺘﻨﺪ اﻣﺎ ﺑﻴﻦ ﭘﺮﺳﺘﺎران ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ و دارای ﭘﺮواﻧﻪ ﺗﻔﺎوﺗﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ ﻓﺮﻳﺒﺎ ﺑﺮﻫﺎﻧﻲ، ﻋﺒﺎس ﻋﺒﺎسزاده، ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺳﺒﺰواری، ﻣﻬﻨﺎز دﻫﺴﺘﺎﻧﻲ )اﻫﻨﻴﺸﻲ و ﻫﻤﻜﺎران، 0102 م."