چکیده:
جوهره عملکرد بالینی پرستاری تامین آسودگی و سلامتی بیماران است که از طریق توجه به نیازهای جسمی، روحی و معنوی آن ها فراهم می شود. پرستاری و ارائه مراقبت در ارتباط با انسان هاست و رعایت اخلاق مراقبت به معنی احترام به شان انسان است و اصولا مراقبت از انسان ها عملی اخلاقی است. در این پژوهش کیفی در سال 1389 تجربه 20 دانشجو پرستاری درباره «رازداری» بررسی شدند. نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع بود. از مصاحبه های نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده گردید. از آنان خواسته شد تجربیات خود را درباره رازداری در محیط بالینی (بیمار، همتایان و پرسنل) مطرح نمایند. مصاحبه ها ضبط، دست نویس، کدگذاری و طبقه بندی و مطابق رویکرد تحلیل محتوا آنالیز شدند. مضمون برگرفته شده از این بخش «کانال ارتباطی موثر» است که با مفاهیم فرعی «رساندن خبر به پرسنل کلیدی»، «ارجاع دادن به متخصص و مشاور»، «طبیعی جلوه دادن مساله» تبیین می شود. در خصوص رازداری در ارتباط با همکلاسی و پرسنل مفهوم ظهور یافته «پوشاندن خطا» بود. دانشجویان در مواجهه با «خطاهای» همکلاسی و پرسنل آن را به عنوان یک راز می دانستند لذا آن ها را پوشیده نگه می داشتند. دانشجویان در این پژوهش به نقش پرستار به عنوان رازدار بیمار در بالین پی برده بودند، اما در رابطه با همکلاسی ها و پرسنل خطاهای بالینی را «راز» پنداشته و به دلایلی از قبیل سلب اعتماد همکلاسی و پرسنل و احتمال خطای خود در آینده از افشای آن اجتناب می کردند.
خلاصه ماشینی:
" واژگان کلیدی دیدگاه و تجربیات دانشجویان پرستاری از رازداری:رویکرد کیفی 82 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 مقدمه یکی از صفات مهمی که سرچشمه بسیاری از کماالت است، داشتن روح احساس مسؤولیت نسبت به حقوق دیگران و خدمتگزاری به هم نوعان است که هر صاحب علمی باید واجد آن باشد و اصوال زندگی گروهی انسانها زمانی شایستگی اطالق عنوان «جامعه انسانی» را خواهد داشت که در آن حقوق هرکس از سوی دیگران محترم شمرده شده و هرکس از ناحیه دیگران در امنیت کامل به سر برد.
دیدگاه دانشجویان در مورد رازداری در برخورد با بیمار و یا همراهان این میباشد، که هنگامی آنان میتوانند نقش رازداری خود را در عملکرد بالینی صحیح ایفا کنند که بتوانند به 82 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 عنوان کانال ارتباطی مؤثری باشند.
88 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 ارجاعدادن به متخصص و مشاور یکی دیگر از مضامین استخراج شده از مصاحبههای دانشجویان مورد مطالعه در مورد رازداری و تجربه آن در بالین به صورت «ارجاعدادن به متخصص و مشاور» ذکر شده است.
) که درباره خطاهای مراقبت سالمت صورت گرفته است، نشان 28 / فصلنامه اخالق پزشکی سال هفتم، شماره بیستوسوم، بهار 1392 داد که بیماران آشکارسازی کامل خطاها را خواستارند، در حالی که پزشکان و پرستاران مایل بودند تنها آنچه رخ داده است، یعنی نتیجه منفی ایجادشده را بیان نمایند و اطالعات موجود نشان میدهند که تنها 28% از این خطاها به بیماران گزارش میشود (هاشمی، 1381 ش."