چکیده:
رعایت موازین اخلاقی در پژوهش هایی که آزمودنی های آن ها را کودکان تشکیل می دهند؛ بسیار مهم است. این آزمودنی ها به دلیل عدم امکان ابراز رضایت قانونی و عدم آگاهی از پیامدهای جسمانی و روانی ناشی از شرکت در چنین پژوهش هایی، آسیب پذیرند. برخی اوقات این موضوع پژوهشگران را از تحقیق بر روی این آزمودنی ها باز می دارد. با وجوداین، ارتقای بهداشت و سلامتی جامعه کودکان و تعادل بین این ملاحظات، محققین را به قبول اجرای پژوهش هایی که حداقل خطر را دارد، سوق می دهد. این فرآیند در صورت تحقق موارد ذیل تضمین می گردد: بررسی طرح تحقیق پیشنهادی از سوی یک کمیته تحقیقاتی بی طرف، خلق جنبه علمی تحقیق از سوی محقق و اجازه آگاهانه از سوی والدین و قیم.
خلاصه ماشینی:
"لذا تالشهایی که به منظور ایجاد تعادل بین موارد فوق در پژوهشگاهها به عمل آمده، سبب ایجاد سؤاالت دشوار بیشماری شده است: 1ـ چگونه میتوانیم پیرامون استفاده از کودکان به عنوان آزمودنی در تحقیقاتی که هیچگونه فایده مستقیمی برای آنها ندارد (تحقیقات غیر درمانی) قضاوت کنیم؟ در چنین مواردی چگونه میتوان حقوق کودکی را که خود به لحاظ قانونی نمیتواند موافقت خود را جهت شرکت در یک تحقیق اعالم نماید؛ در برابر اثرات بالقوه سودمند تحقیق برای رفاه عمومی جامعه کودکان توضیح داد؟ 2ـ حد و مرز اخالقی یک پژوهشگر در کار با کودکان کجاست؟ اغلب راهبردهای منتشرشده حاکی از آن است که کودکان میتوانند در مطالعاتی که آنها را تهدید نمیکند، به طور قانونی شرکت نمایند؛ نظیر دستورالعملهای الزم برای جمعآوری ادرار یا استفاده از پرسشنامههای فعالیت بدنی.
3ـ در تحقیقاتی که اثرات سودمند آن ممکن است برای کودکان به طور مستقیم ثابت شود، خطرات احتمالی برای آزمودنیها چگونه توضیح داده میشود؟ 1ـ چگونه میتوان از رضایت واقعی والدین برای شرکت فرزندانشان در تحقیق مطمئن شد؟ در چه سنی رضایت کودکان نیز باید جلب گردد؟ آیا در صورت امتناع، استفاده از ابزار زور جایز است؟ 5ـ نکات حقوقی تصمیمات اخالقی اتخاذشده پیرامون شرکت کودکان به وحید ساری صراف عنوان آزمودنی کدامند؟ سؤاالت فوق و بسیاری از پرسشهای دیگر در این رابطه حاصل شک و تردیدهایی است که در تحقیقات انسانی پیرامون مرزهای اخالقی برای قرنها مطرح هستند."