چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی و مقایسة ویژگی های موسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای انگلستان، هند و ایران بوده است . در این پژوهش شباهت ها و تفاوتهای ویژگی های موسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای مذکور به منظور بهبود بخشـیدن نظـام آموزش از راه دور در ایران بررسی و مقایسه شده است . بر این اساس نوع مطالعة این پژوهش ، تطبیقی - توصیفی و روش آن توصیفی - تشریحی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسه ای، مطابق روش و مراحل چهارگانه برودی می باشد. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به پرسش ها از طریق اسناد و مدارک کتابخانه ای و گزارشهای تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت مـرتبط و سـایت هـای وزارت تحقیقات و آموزش عالی کشورهای مورد مطالعه ، گردآوری شده است . نتایج نشان می دهد که استفاده از تجربیات کشـورهای موفـق و بومی سازی این تجربیات و ترسیم چشم انداز آموزش عالی از راه دور، برای بالا بردن قدرت انتخاب فراگیران، ارتقای جامعیـت و ابتکـار عمل و توان اثرگذاری نظام آموزش از راه دور در کشورمان به کار آید.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل نتایج و مقایسة تطبیقی از وجه تشابه و تفاوت بین وضعیت جغرافیایی - اجتماعی - اقتصادی مؤسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای انگلستان، هند و ایران با توجه به تشکیلات مذهبی و گرایش محافظه کارانه و طبقاتی و صنایع نساجی در وجوه متشابه و وسعت ، جمعیت ، آب و هوا و تنوع مذهبی و گرایش های متفاوت، استفاده از وسایل الکترونیک و کامپیوتر و الگوبرداری ایران و هند از دانشگاه باز انگلستان به عنوان بنیانگذار می توان دریافت که یافتة پژوهشی در این موارد با تحقیقات انجام شده توسط فرمهینی سال ١٣٧٥ و سهرابی سال ١٣٨٣ همخوانی دارد."