چکیده:
در این پژوهش رابطة هوش عاطفی و کارآفرینی مطالعه شده است . شرکت کارخانجات ایران خودرو که یک شرکت تولیدی ایرانی است به عنوان جامعة آماری در نظر گرفته شده و یک نمونة ١٣٣ نفری از این جامعه که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، پرسشنامة هوش عاطفی گریوز و برادبری (٢٠٠٣) و پرسشنامة محقق ساختة کارآفرینی با ضریب آلفای ٨٦١/ را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. مطالعه نشان داد که هوش عاطفی و همة ابعاد آن، بر اساس آخرین مدل گلمن (٢٠٠١) شامل : خودآگاهی ، خودمدیریتی ، آگاهی اجتماعی ، مدیریت روابط ، با کارآفرینی همبستگی مثبت دارد. یافته ها این نکته را نیز آشکار کردند که تفاوتهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان با میزان کارآفرینی آنها معنادار نیست و همچنین مولفة مدیریت روابط ، بیشترین سهم را در تبیین کارآفرینی داشته و مولفه های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
"خود دیگران خود آگاهی آگاهی اجتماعی خودآگاهی عاطفی همدلی ارزیابی صحیح از خود خدمت محوری اعتماد به نفس آگاهی سازمانی هوش عاطفی خود مدیریتی مدیریت روابط خودکنترلی پرورش دیگران قابل اعتماد بودن تحلیل و تفسیر هوشیاری نفوذ ایجاد تعهد نوآوری ارتباطات انگیزهی موفقیت همکاری سازگاری مدیریت تعارض شکل ١: شبکه ی شایستگی های عاطفی (گلمن ، ٢٠٠١) مشارکت بنابراین فرضیة اصلی پژوهش این است : "بین هوش عاطفی کارکنان و کارآفرینی آنها در شرکت ITMC ارتباط معناداری وجود دارد.
جدول ١: نتایج آزمون همبستگی و تحلیل واریانس برای ابعاد هوش عاطفی تحلیل واریانس رگرسیونی آزمون همبستگی پیرسون Sig F Sig r مؤلفه ها 0/000 28/657 000/0 0/435 خودآگاهی 0/000 26/822 000/0 0/423 خود مدیریتی 0/000 52/316 0/000 0/546 آگاهی اجتماعی 0/000 74/546 000/0 0/614 مدیریت روابط تحلیل سؤال اول پژوهش : آیا ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان با میزان کارآفرینی آنها معنادار است ؟ در بررسی تفاوت در ویژگی های جمعیت شناختی با کارآفرینی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه ، تفاوت معنی داری در میانگین گروهها مشاهده نشد.
بنابراین مدل رگرسیونی نهایی مؤلفه های هوش عاطفی در ارتباط با کارآفرینی عبارت است از: (خودمدیریتی )٣٥٢/ +(خودآگاهی )٦٦٥/ + (آگاهی اجتماعی ) ٨٥١ / + (مدیریت روابط )٨٠٤/ + ١٨/٧٩٦= کارآفرینی تحلیل سؤال دوم پژوهش : مدل تحلیل مسیر برای تبیین کارآفرینی به وسیلة متغیرهای پیش بین چگونه است ؟ نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش enter و گام به گام برای ارائة مدل تحلیل مسیر برای تبیین متغیر ملاک به وسیلة متغیرهای پیش بین نشان داد که بعد مدیریت روابط ، بیشترین سهم را در تبیین کارآفرینی داشته و ابعاد دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد (نمودار ."