چکیده:
درﻫﻢ ﺗﻨﻴﺪﮔﻲ ﺗﺎرﻳﺨﻲ ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ و ﺳﻼﻣﺖ در آﺛﺎر ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﻔﺎﺧﺮ ﭘﺰﺷﻜﻲ اﻳﺮان ﺑﻪوﻳﮋه ﻣﻔﺎﺧﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻣﺸﻬﻮد اﺳﺖ. ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻛﻪ در ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺻﺮﻓﺎﺑﻪ ﺑﻌﺪ زﻳﺴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﻧﺴﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮد، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ اﺑﻌﺎد رواﻧﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﻣﻌﻨﻮی ﺳﻼﻣﺖﻓﺮد را ﻧﻴﺰ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ رو ﺑﻪ ﻓﺰوﻧﻲ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻌﻨﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی ﻣﻨﺤﺼﺮﺑﻪ اﺛﺮ دﻋﺎﻫﺎ و ﺣﺎﻻت روﺣﻲ در ﺑﻬﺒﻮدی ﺑﻴﻤﺎریﻫﺎ و ﺟﺎﻧﺸﻴﻦﺷﺪن آن ﺑﺮای درﻣﺎنﻫﺎیراﻳﺞ ﻃﺒﻲ و ﻳﺎ ﻃﺐ ﻣﻜﻤﻞ ﻧﻴﺴﺖ. در ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻓﻀﺎی اﻳﺮاﻧﻲ ـ اﺳﻼﻣﻲ، ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﻓﺮد رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی ﻛﻪ اﻧﺪﻳﺸﻪ و ادﺑﻴﺎت آن ﺑﺮاﺳﺎسﻗﺮآن ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ دهﻫﺎ ﻋﺎرف و ادﻳﺐ ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺗﺪوﻳﻦ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﻣﻨﺒﻌﻲ ﺑﺮایﺗﻮﺻﻴﻒ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی و اراﺋﻪ راهﻫﺎی رﺳﻴﺪن ﺑﻪ آن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲرود. اراﺋﻪ ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ ﺟﺎﻣﻊو ﻛﺎﻣﻞ از ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی آن و ﺗﺒﻴﻴﻦ ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ ارﻛﺎن، ﻧﻬﺎدﻫﺎ وﻋﻨﺎﺻﺮ دروﻧﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺑﺎورﻫﺎ و ارزشﻫﺎی ﺣﺎﻛﻢ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮاﻧﻲ ـ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﺎ ﻳﻚ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺳﺎﺳﻲ روﺑﺮو اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮی را ﻣﻲﻃﻠﺒﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ir )ﻧﻮﻳﺴﻨﺪهی ﻣﺴﺆول( 21 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 9831 ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎه، ﺗﻌﺮﻳﻒ و دﺷﻮاریﻫﺎی ﭘﺎﻳﻪرﻳﺰی ﻣﻔﻬﻮم ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮاﻧﻲ ـ اﺳﻼﻣﻲ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ از ﻧﻴﻤﻪ دوم ﻗﺮن ﻧﻮزدﻫﻢ در اروﭘﺎ و در ﻏﺮب ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ اﻋﻢ از اروﭘﺎی ﺑﺎﺧﺘﺮ و آﻣﺮﻳﻜﺎ و ﻛﺎﻧﺎدا ﺑﺤﺜﻲ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ ﻣﻄﺮح و ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻧﻈﺎم ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﭼﻴﺰی ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮک ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﺎ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ادﻳﺎن و ﻣﺬاﻫﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻌﻠﻖ ﺧﺎﻃﺮ دارﻧﺪ در ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ اﺷﺘﺮاک دارﻧﺪ )ﻓﺮی،3002م.
ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﻫﻤﺎنﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ اﺑﻌﺎد ﺟﺴﻤﻲ، رواﻧﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 41 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 9831 ﺑﻪ ﻫﻢ ارﺗﺒﺎط دارﻧﺪ و در ﻫﻢ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻲﮔﺬارﻧﺪ، اﺑﻌﺎد روﺣﻲ اﻧﺴﺎن و ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی او ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ اﺑﻌﺎد ﺳﻼﻣﺖ در ارﺗﺒﺎط و ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ، ﻛﻪ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮد )ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ، 5002م(.
02 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 9831 ﻧﺘﻴﺠﻪ آﻳﺎ ﻛﺸﻮرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺎه ﺑﺮوﻧﺪ و ﻳﺎ ﻧﻘﺸﻪ ژﻧﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ را ﻣﺸﺨﺺ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی را ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﻨﻨﺪ؟ اﺑﻌﺎد آن را اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﻛﻨﻨﺪ و ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ اﻳﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﻬﻢ ﺳﻼﻣﺖ را در ﺗﺄﻣﻴﻦ، ﺣﻔﻆ و ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮﻧﺪ؟ اﮔﺮﭼﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎورﻧﺪ )وادر، 6002م."