چکیده:
مقدمه: هوش مفهومی است که از دیرباز آدمی به پژوهش و تفحص در مورد ابعاد، تظاهرات، ویژگیها و انواع آن علاقهمند بوده است. در عین حال،درباره شناخت و تبیین ویژگیها و مولفههای هوش معنوی،در مقایسه با سایر انواع هوش، تحقیقات منسجم و نظاممند چندانی صورت نپذیرفته است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی و مولفه های دلبستگی انجام شد. روش: مطالعه حاضر از نوع مطالعالت توصیفی ـ تحلیلی و مقطعی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهرستان اسفراین است که در یک نمونه 115 نفری از دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش نمونه گیری این مطالعه طبقهای است که طبقه ها به صورت رشتههای تحصیلی تعریف شده و متناسب با تعداد دانشجو هر رشته نمونه ها به صورت تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری دادهها نیز از پرسشنامه هوش معنوی تهیه شده توسط عبدالهزاده و همکاران ومقیاس دلبستگی کولینز و رید استفاده شد. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که نمونه مورد پژوهش از لحاظ سن بین 18 تا 35 سال بوده که بیشترین افراد در رده سنی 21 تا 24 سال قرار داشتند، بین ترم تحصیلی و مولفه اضطرابی نیز ارتباط معنادار بود که با بالا رفتن ترم تحصیلی (هشت ترم و بالاتر) مولفه اضطرابی دلبستگی افزایش مییابد. 71 درصد مجرد و 29 درصد متاهل بودندکه تفاوتی از لحاظ متاهل یا مجرد بودن یافت نشد. همچنین نتایج این تحقیق نشان دهنده این است که اکثر افراد نمونه هوش معنوی پایین تر از متوسط و پایین دارند. بین هوش معنوی و سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی و اضطرابی رابطه چندانی به دست نیامد. یافته ها نشان میدهدکه بین هوش معنوی و مولفه های دلبستگی ارتباط وجود دارد. نتیجه گیری: رابطه بین مولفه اضطرابی دلبستگی و هوش معنوی جهت منفی داشته که نشان دهنده آن است که هرچه میزان هوش معنوی افزایش یابد، میزان اضطرابی دلبستگی (نگرانی از طرد شدن) کاهش می یابد.
خلاصه ماشینی:
" ﺟﺪول3: ﻓﺮاواﻧﻲ ﻃﺒﻘﺎت ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی و ﺳﺒﻚﻫﺎی دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﺟﺘﻨﺎﺑﻲ و اﺿﻄﺮاﺑﻲ ﺳﺒﻚ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﺟﺘﻨﺎﺑﻲ ﺳﺒﻚ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ ﺟﻤﻊ ﺷﺪت ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺳﺒﻚ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ ﺳﺒﻚ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﺿﻄﺮاﺑﻲ اﺟﺘﻨﺎﺑﻲ ﻏﻴﺮاﺟﺘﻨﺎﺑﻲ 22 22 4 81 ﺑﺎﻻ ﻣﺮﺗﻀﻲ ﺣﻖ ﺷﻨﺎس، اﺣﻤﺪ ﻋﻠﻲ ﻧﻮرﺑﺎﻻ، ﺳﻴﺪآرش اﻛﺎﺑﺮی، 72 72 7 02 ﭘﺎﻳﻴﻦ وﺣﻴﺪ ﻧﺠﺎﺗﻲ ﻻﺋﻴﻦ، ﻣﻨﺼﻮره ﺻﺎﻟﺤﻲ، زﻫﺮا ﻃﻴﺒﻲ 31 31 3 01 ﺧﻴﻠﻲ ﺑﺎﻻ ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی 1 1 0 1 ﺧﻴﻠﻲ ﭘﺎﻳﻴﻦ 25 25 71 53 ﻣﺘﻮﺳﻂ 511 511 13 48 ﺟﻤﻊ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ﺑﺎﻻ از ﻣﺠﻤﻮع 511 ﻧﻔﺮ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ 48 ﻧﻔﺮ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﺳﺒﻚ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ ﻏﻴﺮاﺟﺘﻨﺎﺑﻲ را داﺷﺘﻪ و ﺗﻨﻬﺎ 13 ﻧﻔﺮ ﺳﺒﻚ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﺟﺘﻨﺎﺑﻲ را در ﺧﻮد ﻧﺸﺎن ﻣﻲدادﻧﺪ.
771 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 9831 ﺟﺪول 5: ﺗﻔﺎوت ﻧﻤﺮات ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی اﺿﻄﺮاﺑﻲ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ، ﻧﺰدﻳﻜﻲ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ و واﺑﺴﺘﮕﻲ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ در ﻃﺒﻘﺎت ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی واﺑﺴﺘﮕﻲ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ ﻧﺰدﻳﻜﻴﺪﻟﺒﺴﺘﮕﻲ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﺿﻄﺮاﺑﻲ ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر 96/25 11/11 64/25 14/01 67/05 67/41 ﺧﻴﻠﻲ ﭘﺎﻳﻴﻦ 79/35 85/21 58/74 10/31 26/04 45/41 ﭘﺎﻳﻴﻦ 19/15 16/31 63/35 76/31 55/04 71 ﻣﺘﻮﺳﻂ 85/35 83/21 60/94 8/21 21/24 11/51 ﻛﻞ ﻣﺮﺗﻀﻲ ﺣﻖ ﺷﻨﺎس، اﺣﻤﺪ ﻋﻠﻲ ﻧﻮرﺑﺎﻻ، ﺳﻴﺪآرش اﻛﺎﺑﺮی، =0/83P =0/23P 730/0=P وﺣﻴﺪ ﻧﺠﺎﺗﻲ ﻻﺋﻴﻦ، ﻣﻨﺼﻮره ﺻﺎﻟﺤﻲ، زﻫﺮا ﻃﻴﺒﻲ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲداری ﺟﺪول ﻓﻮق ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺆﻟﻔﻪ دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﺿﻄﺮاﺑﻲ ﺑﺎ ﻣﻘﺪار ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲداری ﻛﻤﺘﺮ از 50/0 = (0/037) pvalueﺑﻴﻦ ﻃﺒﻘﺎت ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری وﺟﻮد دارد ﺑﻪﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺆﻟﻔﻪ اﺿﻄﺮاب دﻟﺒﺴﺘﮕﻲ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ."