چکیده:
این مطالعه، به منظور بررسی رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با بی انگیزگی تحصیلی انجام گرفت. نمونه ی تحقیق شامل، 150 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و پرسشنامه های کیفیت تجارب یادگیری و بی انگیزگی تحصیلی را تکمیل کردند. داده ها با روش آماری ضریب همبستگی ساده و چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان دادند که روابط منفی معناداری بین حیطه های کیفیت تجارب یادگیری (منابع، محتوا، انعطاف پذیری یادگیری و رابطه ی استاد- دانشجو) با ابعاد بی انگیزگی تحصیلی (باورهای توانایی، باورهای تلاش، ارزشمندی تکالیف تحصیلی و ویژگی های تکالیف تحصیلی) وجود دارد. علاوه بر آن نتایج نشان می دهند که منابع یادگیری بیشرین نقش را در این زمینه دارد.
خلاصه ماشینی:
نمونهي تحقيق شامل، 150 نفر از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه شهيد چمران است که با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شده و پرسشنامههاي کيفيت تجارب يادگيري و بيانگيزگي تحصيلي را تکميل کردند.
نتايج تحقيق نشان دادند که روابط منفي معناداري بين حيطههاي کيفيت تجارب يادگيري (منابع، محتوا، انعطاف پذيري يادگيري و رابطهي استاد- دانشجو) با ابعاد بيانگيزگي تحصيلي (باورهاي توانايي، باورهاي تلاش، ارزشمندي تکاليف تحصيلي و ويژگيهاي تکاليف تحصيلي) وجود دارد.
يكي از متغيرهاي مهم که ميتواند بر بيانگيزگي تحصيلي اثرگذار باشد و در اين پژوهش مورد توجه قرار گرفته است، كيفيت تجارب يادگيري است.
نتايج مندرج در جدول شماره 1 نشان ميدهند كه رابطهي باورهاي توانايي با منابع 43/0- ، با محتوا 42/0- ، با انعطاف پذيري در يادگيري 34/0- و با روابط استاد ـ دانشجو 42/0- است كه همهي اين ضرايب در سطح 01/0 P lt; معنادار هستند.
بحث و نتيجه گيري نتايج حاصل از اين پژوهش نشان دادند، فرضيههاي تحقيق كه گوياي وجود رابطهي منفي معنادار بين ابعاد كيفيت تجارب يادگيري و حيطههاي بيانگيزگي تحصيلي است، مورد تائيد قرار گرفتند.
Understanding academic motivation in middle school students (Doctoral dissertation, Rutgers University Dissertation Abstracts International, 64: 63214.
The influence of academic motivation in at risk high school students (Doctoral dissertation, University of Virginia).
International Journal of Educational Management, 7: 1-16.
Journal of Educational Psychology, 94, 4, 660-668.
Journal of Educational Psychology, 94, 4, 660-668.
Journal of Educational Psychology, 94, 4, 660-668.
Journal of Educational Psychology, 94, 4, 660-668.
Journal of Educational Psychology, 94, 4, 660-668.