چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ی اثربخشی مشاوره و تدریس خصوصی تکمیلی بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزّت نفس دانش آموزان در خطر افت تحصیلی شهر سنندج صورت گرفت.
روش: طرح این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعهی تحقیق دانش آموزان پایه ی اول دبیرستان شهر سنندج واقع در شهر سنندج بود. از این جامعه، 88 دانش آموز به شیوه ی تصادفی ساده طی چند مرحله انتخاب شدند، به شیوه ی جایگزینی تصادفی، افراد در چهار گروه 22 نفری گماشته شدند. با ابزارهای پرسش نامه ی عزّت نفس، چک لیست رفتار کلاسی و نمرهی درس ریاضی میزان متغیر وابسته ی آزمودنی ها انداز ه گیری شد و بعد از مداخله ی گروهی بر سه گروه آزمایشی به میزان 10 جلسه، سرانجام میزان تغییر متغیر وابسته در چهار گروه مجددا اندازهگیری شد. از تحلیل کواریانس چندمتغیره برای بررسی میزان تاثیر پیش آزمون و روش مداخله ای استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیلها نشان داد که بین آزمودنی های گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. فرضیه های مبنی بر اثربخشی تدریس خصوصی تکمیلی، مشاورهی تحصیلی متمرکز بر خانواده و آمیخته ای از این دو رویکرد بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزّت نفس در میان دانش آموزان، تایید شد.نتیجه گیری: اثر روش ترکیبی مشاورهی تحصیلی و تدریس خصوصی تکمیلی بر کاهش افت تحصیلی، بالابردن عزتّ نفس و بهبود رفتارهای کلاسی بیشتر از به کارگیری جداگانه روش های مذکور است.