چکیده:
لوح نیمه برجسته زن ریسنده از آثار به جای مانده از دوران ایلام جدید با مضمونی روایتگر است. پرسش اینجاست که آیا این تصویر در پایین ترین سطح نشانه سازی قرار می گیرد و فقط روایتگر صحنه ای از فعالیت بانویی از طبقه مرفه جامعه ایلامی است یا سطح بالاتری از معنا را در قالب نمادپردازی و تجسم ایزدبانو در بر دارد.
در این پژوهش، با روش توصیفی ـ تطبیقی براساس مقایسه اجزای تصویر با سایر متون تاریخی موجود (مهرها، الواح و مجسمه های به جای مانده) به بررسی مفاهیم احتمالی اجزای تشکیل دهنده این لوح پرداخته خواهد شد.
با توجه به از میان رفتن بافت اجتماعی و فرهنگی پدیدآورنده اثر، نبود متن مرتبط با آن، و عدم اشاره به مکان کشف اثر در منابع، از مجموع نشانه های تصویری به کاررفته و البته باقی مانده بر این لوح در تفسیر (خوانش) جدید از آن استفاده شده است. این تفسیر برمبنای شباهت های صوری و ظاهری با نقوش به جای مانده از تمدن های ایلام و بین النهرین و همچنین نمادپردازی ایزدبانوان در تمدن های تاریخی و باستانی بنا شده است.
براساس نشانه های به کار رفته در روایت تصویری لوح «زن ریسنده ایلامی»، این لوح می تواند بیانگر ایزدبانویی در حال ریسندگی یا با معنای نمادین ایزدبانویی در حال رشتن رشته سرنوشت باشد.
This article studies the “Elamite weaving (spinning) Lady” tablet، which dates back to Neo-Elamite era، through an analytical- comparative approach& by comparing its elements with other historical texts، such as stamps، tablets، and remained sculptures،this tablet has a narrative context، and through a collection of visual signs helps the addressee of its time to form meaning. The question is that whether this tablet gets placed at a lower level of semiology and is only a narrative of the weaving of a prosperous lady from the Elamite society، or represents a higher level of meaning and symbolizes a goddess? Since the social-cultural context of the artist of work has disappeared (with a history of 2500 years)، no oral traces have been discovered، and no documents have proved the place of the discovery of the work، this article tries to present a new interpretation (reading) on the bases of formal similarities with patterns and forms remained from Mesopotamia and Elamite civilization، and also the symbolism of goddesses of historical and ancient civilizations. According to the visual signs used in the narrative of this scene، it is apparent that this tablet does not represent just a weaving lady from Elamite، but a goddess who is weaving; probably the threads of fate.