چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار بود. این مطالعه از نوع علی- مقایسه ای است. نمونه ی این پژهش 100 دانش آموز دارای اختلال اضطراب اجتماعی و 100 دانش آموز بهنجار مقطع دبیرستان شهر پاوه بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان، مقیاس رفتارهای ایمنی و مقیاس ادراک از خود استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که ادراک از خود در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی در مقایسه با گروه بهنجار مختل تر بود. همچنین رفتارهای ایمنی در دانش آموزان دارای نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر از گروه کنترل بود. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که رفتارهای ایمنی و ادراک از خود 22 درصد از واریانس نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی را در دانش آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی تبیین می کنند. این نتایج بیان می کند که ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در پیش بینی نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان تاثیرگذار هستند.