چکیده:
چنان که از عنوان مقاله حاضر برمی آید، محتوای آن متضمن تاکید بر روابط ایران و چین در قرن نهم هجری قمری ، به ویژه سفارت غیاث الدین نقاش از سوی سلطان شاهرخ تیموری به چین ، و تاثیر آن در هنر نگارگری ایرانی است . مقاله حاضر با روش تحقیق و دیدگاهی تاریخی وعمدتا با استناد به منابع تاریخی بـه پژوهش دراین باب پرداخته شـده است ودرپی یافتن پاسخ پرسش زیر است : زمینه هاوسیر تاریخی اثرگذاری نقاشی چینی برنگارگری ایرانی در عهدتیموری چگونه بوده است ؟ فرضیه حاکی از آن است که نگارگری ایرانی از حیث ارتباط با نقاشی چینی ، از ابتدای دورة تیموری روندی را از تقلید صرف ، تمرین ، اصلاح ، تکمیل و بومی سازی نقش مایه ها و مضامین نقاشی چینی پیموده است .
خلاصه ماشینی:
"تأثیر مناسبات تیموریان و سلسله مینگ در چین بر نگارگری مکتب هرات علی بحرانی پور١ چکیده چنان که از عنوان مقاله حاضر برمی آید، محتوای آن متضمن تأکید بر روابط ایران و چین در قرن نهم هجری قمری ، به ویژه سفارت غیاث الدین نقاش از سوی سلطان شاهرخ تیموری به چین ، و تأثیر آن در هنر نگارگری ایرانی است .
ق ) از سوی سلطان شاهرخ تیموری ، که کمتر مورد توجه پژوهشگران تاریخ نگارگری ایران قرار گرفته است ، تأکید کرده ، به این پرسش پاسخ دهد که زمینه ها و سیر تاریخی اثرگذاری نقاشی چینی بر نگارگری مکتب هرات چه بوده است ؟ برای پاسخ به این سوال ، شناخت شرایط تاریخی ایران و چین در دوره مورد بحث ، وضعیت هنر نقاشی در هر دو کشور، و بررسی مناسبات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی آنهادر قالب سفر غیاث الدین نقاش ضرورت دارد که در بخش های جداگانه به آن پرداخته شده است .
اما پیش از پرداختن به مکتب هرات ، معرفی مکتب سمرقند به عنوان زمینة تاریخی پیدایش مکتب هرات ضروری است : ٢-١ مکتب نگارگری سمرقند: نقاشی در دوره تیمور گرچه بردوره تیمور روحیه جهانگشایی حاکم بـود، اما سیاست وی در جهت مهاجرت دادن هنرمندان و زیباسازی سمرقند، موجب شد که هنرمندانی چون عبدالحی بغدادی نقاش و معین الدین تبریزی خوشنویس به آنجا دعوت شدند، کارگاه هایی موسوم به «فرهنگستان هنر» برای تولید نسخه های مصور خطی نیز پدید آمد و کاخ هایی چون جنت فردوس ، بستان شمال و جنت علیا به نقاشی های دیواری مزین و مصور گردید (ابن عربشاه ، ١٣٧٢: ٨-٣٠٧ و٣١٤)."