چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان معلمان شهرستان خوی انجام گرفته است. روش: تحقیق حاضر، به لحاظ هدف جزء تحقیقات توصیفی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات جزء تحقیقات همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی معلمان زن مقطع مدارس متوسطه شهر خوی بودند که از این جامعه، تعداد 150 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهششامل پرسشنامه شخصیتی آیزنکو سلامت روان GHQ-28) ) بود. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده گردید. نتایج: تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی (درون گرایی – برون گرایی) معلمان با نشانه های جسمانی، اضطراب و افسردگی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. درحالی که بین ویژگی های شخصیتی (درون گرایی- برون گرایی ) با کژکاری اجتماعی رابطه ی معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان معلمان شهر خوی Relationship between Personality Traits and Mental Health amongst the Teachers of Khoy City Zahra Ebrahim Nezhad Islamic Azad University, Roudehen branch Email: Zahra_ebrahimnejad@yahoo.
برای به دست آوردن حجم نمونه این پژوهش، پس از استخراج آمار تعداد مربیان از وزارت آموزش و پرورش شهرستان خوی، بر اساس جدول نمونه گیری مورگان، نادری سیف نراقی (1382)، 150 نفر از بین معلمان که در مجموع 500 نفر بودند به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی آیزنک و سلامت عمومی GHQ))، مورد آزمون قرار گرفتند، و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش رگرسیون خطی ساده استفاده شده است.
یافتههای این پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی (درون گرایی و برون گرایی) با سلامت روان معلمان رابطه ای معنیدار و معکوس وجود دارد.
Shick Furnham در تبیین فرضیه اول میگوییم که بین ویژگیهای شخصیتی( درون گرایی- برون گرایی) با نشانههای جسمانی معلمان در سطح 1%= α با حداقل اطمینان 99% رابطه منفی و معناداری وجود دارد که این یافته با یافتههای نتایج روشن و مدرسی (1381) نشان داد افراد گرایش به تیپ A در مقایسه با افراد گرایش به تیپ شخصیتی Bاز سلامت روان کمتر و ناراحتی جسمانی بیشتری برخوردار بودند همسو است، نتیجه ی این تحقیق همچنین با نتایج تحقیقات دهقانی (1380) بیانی (1384) پانیل 1 (1989) نیز همخوانی دارد.
بنابراین دارا بودن ویژگی برون گرایی برای معلمان ضرورتی ت Pinnel Krahla -New bury & Kamali Grant cohen & Williamson Carr DeNeve and Cooper منابع احمدی، ز.