چکیده:
پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی سیاهه انگیزه پیشرفت درکارمندان به اجرا در آمده است. به منظور اجرای پژوهش نمونه ای با حجم 522 نفر از کارمندان به روش نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه انگیزه پیشرفت (2004) بر روی آنها اجرا شد. بعد از گردآوری داده ها، همبستگی هر ماده با نمره کل مجموعه محاسبه گردید. ضرایب مربوط به 20 گویه ضعیف و از لحاظ آماری بی معنا بوده اند. ضریب آلفای کرنباخ برای مجموعه 170 سوالی برابر با 0.934 بود، پس از حذف این 20 گویه برای مجموعه 150 سوالی برابر با 0.967 شد. برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی استفاده شد، مقدار کفایت نمونه برداری برابر با 0.923 و معنادار بودن مشخصه کرویت بارتلت حاکی از وجود شرایط مناسب جهت اجرای تحلیل عاملی بود. پس از حذف سوالهای بالا و نیز حذف 13 سوال دیگر که دارای بار عاملی کمتر از 0.3 بود. بر پایه روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش به شیوه واریماکس، با توجه به ماتریس عاملی، نمودار شیب دار و درصد واریانس تبیین شده از مجموعه 137 سوال تعداد 9 عامل استخراج گردید؛ که 36.8 درصد کل واریانس بین متغیرها را تبیین می کنند. عامل یکم با 69 گویه و ارزش ویژه 28.744 درحدود 21 درصد کل واریانس متغیرها را پوشش می دهد. نتایج نشان می دهد مجموعه 137 گویه ای که در این مطالعه از 9 عامل اشباع شده است، برای سنجش انگیزه پیشرفت از روایی کافی برخوردار است. برای بررسی روایی همگرا همبستگی مواد پرسشنامه انگیزه پیشرفت با تست انگیزه پیشرفت هرمنز محاسبه شده است. نتایج نشان می دهد این پرسشنامه از روایی همگرای کافی نیز برخوردار است. ساختار ساده عامل ها این نتایج را به دست داده است. عامل یکم با 69 گویه بیانگر گرایش و مباهات به پیشرفت، عامل دوم با 22 گویه بیانگر بی باکی، عامل سوم با 16 گویه بیانگر خود کارآمدی حرفه ای، عامل چهارم با 5 گویه بیانگر پشتکار، عامل پنجم با 4 گویه بیانگر خطرپذیری، عامل ششم با 7 گویه بیانگر اعتماد به نفس، عامل هفتم با 7 گویه بیانگر سلطه جویی، عامل هشتم با 4 گویه بیانگر جایگاه مهار بیرونی و عامل نهم با 4 گویه بیانگر اشتیاق به یادگیری است. به منظور تعبیر و تفسیر نمره های گروه نمونه مورد مطالعه نرم مقوله ای تهیه شد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان می دهد مجموعه ١٣٧ گویه ای که در این مطالعه از ٩ عامل اشباع شـده است ، برای سنجش انگیزه پیشرفت از روایی کافی برخوردار است .
یکی از معمول ترین آزمون های مداد کاغذی برای اندازه گیری انگیزه پیـشرفت ، پرسـشنامه رجحـان شخـصیتی است که توسط ادواردز (١٩٥٩) تهیه و در سال (١٩٩٠ ) مورد تجدید نظر قرار گرفت .
در کشور ایران این پرسشنامه مورد بازنگری قرار گرفته است و به وسیلۀ هومن (١٣٧٩) ابتدا بـه ٤٠ سؤال افزایش یافت که پس از انجام تحلیل های آماری مرتبط با روان سنجی در نهایت به ٣٧ سؤال تقلیل یافت .
با توجه به این که هدف پژوهش حاضر در صدد آن بود که مشخص شود معنای نمـره هـای حاصـل از اجـرای 2 آزمون چیست و ابزار چه صفاتی را اندازه می گیرد، بنابراین ، برای تعیین روایـی ابـزار ، از روش تحلیـل عـاملی و روایی همگرا٣ استفاده شده است .
برای تعیین این مطلب که سیاهه انگیزه پیشرفت از چندعامل اشباع شده است ، ٣ شاخص عمده مورد توجه قرار گرفت : ١ ) ارزش ویژه٥؛ ٢ ) نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل ؛ ٣ ) نمودار ارزشهای ویژه که طرح شـیب دار٦ نامیده می شود.
در پژوهش حاضر برای بررسی روایی همگرا از همبستگی AMI با تست انگیزه پیشرفت هرمنز١ استفاده شـده است .
1. achievement motivation test of hermans 73 در پژوهش حاضر به منظور برآورد اعتبار از روش آلفای کرنباخ استفاده شـده اسـت .