چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین سبک های تفکر با متغیرهایی نظیر سبک ادراکی، سبک مفهومی، سبک یادگیری بر روی 103 نفر از دانش آموزان که به روش های تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام گرفت. جهت جمع آوری داده ها پرسشنامه سبک های تفکر (1992)، سیاهه سبک یادگیری (1985)، آزمون اشکال نهفته (1971) و آزمون همتایابی اشکال آشنا (1964) بر روی آزمودنی ها اجرا گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش همبستگی چندگانه و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده از تحلیل های آماری نشان می دهد جنسیت، سبک ادراکی، سبک مفهومی و سبک یادگیری با سبک های تفکر قانون گذار و پایور سالار، اجرایی، قضاوت گر، جزئی نگر، بیرونی و آزاداندیش رابطه معنادار دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد از بین متغیرهای پیش بین (جنسیت، سبک ادراکی، سبک مفهومی و سبک یادگیری) متغیر جنسیت پیش بینی کننده معنادار سبک های تفکر قانون گذار، اجرایی، قضاوت گر، جزئی نگر، بیرونی، آزاداندیش و محافظه کار و سبک پایور سالار است. افزون بر آن، سبک ادراکی، پیش بینی کننده معنادار سبک های تفکر قضاوت گر، پایور سالار، جزئی نگر، آزاداندیش سبک قانون گذار به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
همچنین ، نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد از بـین متغیرهای پیش بین (جنسیت ، سبک ادراکی ، سبک مفهومی و سبک یادگیری ) متغیر جنسیت پیش بینی کننـدٔە معنـادار سبک های تفکر قانون گذار، اجرایی ، قضاوت گر، جزئی نگر، بیرونی ، آزاداندیش و محافظه کـار و سـبک پـایور سـالار است .
یافته ها جهت تحلیل استنباطی و بررسی سوالات پژوهشی ، در قالب ١٣ سوال رابطه بین متغیرهای جنسیت ، سبک هـای ادراکی ، مفهومی ، یادگیری با ١٣ سبک تفکر (تفکر قانونگذار، اجرایی ، قضاوت گر، فرد سالار، پایور سالار، جرگه سالار، ناسالار، کلی نگر، جزئی نگـر، درون نگر، برون نگر، آزاد اندیش و محافظه کار) از طریق ضریب همبستگی چندگانه و ضریب رگرسیون بررسی شـد کـه نتایج آن در جداول ١ تا ١٤ ارائه شده است .
جدول ٥: خلاصه محاسبات ضریب رگرسیون متغیرهای پیش بین و سبک تفکر قضاوت گر (رجوع شود به تصویر صفحه) ضرایب رگرسیون حاصله حاکی از این است که از بین متغیرهـای جنـسیت (٠/٠٥> P و ٢/٠٣٠ = t ) و سـبک ادراکی (٠/٠٥ > P و ٢/٢٧٢ = t) با سبک تفکر قضاوت گر رابطه معنادار مثبت دارد.
بررسی سوال دوم پژوهش نشان می دهد که همبستگی چندگانه بین جنسیت ، سبکهای ادراکی ، مفهومی ، یادگیری و سبک تفکر اجرایی در سطح ٠/٠٥ > P معنا دار است .
نتایج بررسی سوال یازدهم پژوهش نشان می دهد که همبستگی چندگانه بین جنسیت ، سبکهای ادراکی ، مفهومی ، یادگیری و سبک تفکر بیرون نگر در سطح ٠/٠٥ >P معنا دار است .