چکیده:
ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﺑﺮ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﻮد. ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﻧﻮع ﺷﺒﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ و ﺟﺎﻣﻌﻪی آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺳﺎل ﺳﻮم رﺷﺘﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎم ﻧﻮر ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻬﺮان ﻛﻪ در ﻧﻴﻢﺳﺎل دوم ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 09-9831 در درس آﺳﻴﺐﺷﻨﺎﺳﻲ رواﻧﻲ ﻳﻚ ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ، ﻣﻲﮔﺮدﻳﺪ. ﺗﻌﺪاد 61 داﻧﺸﺠﻮ در روش آﻣﻮزش ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و 81 داﻧﺸﺠﻮ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮدﻧﺪ. داﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻗﺒﻼ اﻳﻦ درس را اﺧﺬ ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ و ﻳﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﻜﺎری ﺑﺎ ﭘﮋوﻫﺶﮔﺮ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺣﺬف ﮔﺮدﻳﺪﻧﺪ. از ﺑﻴﻦ ﻛﻼسﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در آن ﺗﺮم ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ درس ﻳﺎدﺷﺪه در آنﻫﺎ اراﺋﻪ ﻣﻲﺷﺪ، دو ﻛﻼس ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺮای اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزش ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ در ﮔﺮوهﻫﺎ، ﺑﺎﻧﻚ ﺳﺆاﻟﻲ ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪ و از ﻫﺮ ﺑﺨﺶ، ﻣﺤﺘﻮای ﺑﺨﺶ اﺧﺘﻼﻻت اﺿﻄﺮاﺑﻲ درس آﺳﻴﺐﺷﻨﺎﺳﻲ رواﻧﻲ1، ﺗﻌﺪادی ﺳﺆال ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و در ﻫﺮ دو ﮔﺮوه در ﻣﺮﺣﻠﻪﻫﺎی ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن و ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻳﻜﺴﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ. اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ∗داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮا داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎم ﻧﻮر e-mail: fnacemi@sums.ac.ir ∗∗داﻧﺸﻴﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎم ﻧﻮر ﺗﻬﺮان e-mail:h_zare@pnu.ac.ir ∗∗∗ اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎم ﻧﻮر ﺗﻬﺮان e-mail:md_hormzi@yahoo.com ∗∗∗∗اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎم ﻧﻮر ﺗﻬﺮان e-mail:farhad.shaghaghi@sums.ac.ir ∗∗∗∗∗اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺷﻴﺮازe-mail:kaveh@sums.ac.irﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش: 82/01/09 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪی ﻧﻬﺎﻳﻲ: 01/01/09 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ: 71/1/09 871 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﻲ اﺿﻄﺮاب اﻫﻮاز )5731( و اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮم ﻛﻮﺗﺎه ﺷﺪهی ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﻚ اﻳﻨﺮﻧﻲ و ﺳﻴﻨﻜﻼﻳﺮ )2731( ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن آﻣﺎری ﻣﻦ وﻳﺘﻨﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ روش آﻣﻮزش ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ، ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻛﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
" ﺳﺆال دوم: آﻳﺎ در ﻣﻘﺎﻳﺴـﻪ ﺑـﺎ روش آﻣـﻮزش ﻣﺴـﺘﻘﻴﻢ، ﻳـﺎدﮔﻴﺮی ﻣـﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘـﻲ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴﺰش )ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، دروﻧﻲ و ﺑﻴﺮوﻧﻲ( داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻲﺷﻮد؟ ﺟﺪول 2 : ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻣﻦ وﻳﺘﻨﻲ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴﻪی ﺗﺄﺛﻴﺮ روشﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﺮ اﻧﮕﻴﺰش )ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، دروﻧﻲ و ﺑﻴﺮوﻧﻲ( داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در دو ﮔﺮوه Z ﺳﻄﺢ ﻣﻦ اﺧﺘﻼف ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﮔﺮوه ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﻌﻨﺎ وﻳﺘﻨﻲ اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻧﻤﺮهﻫﺎی ﻣﻌﻴﺎرﭘﺲ آزﻣﻮن ﻣﻌﻴﺎر ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن داری ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن و ﭘﺲ آزﻣﻮن اﻧﮕﻴﺰش 70/51 ±82/81 98/21 ±61/681 77/11 ±88/761 100/ 23/4- 5/81 ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻧﮕﻴﺰش ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 00/ 9 ±73/2- 89/ 41±05/071 25/21 ±78 /271 آﻣﻮزش ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ 62/3 ±49/ 2 15/2 ±27/92 43/2 ±77/62 200/ 27/2- 5/56 ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻧﮕﻴﺰش ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ دروﻧﻲ 50/3 ±18/0- 87/3 ±60/62 15/3 ±78/62 آﻣﻮزش ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ 30/01±93/0 13/6 ±61/65 76/6 ±77/55 905/ 30/01- 5/11 ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻧﮕﻴﺰش ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﺑﻴﺮوﻧﻲ 24/3 ±73/1- 25/6 ±57/65 40/8 ±21/85 آﻣﻮزش ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ 100/0<P ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘﻲ ﺑﺮ اﻧﮕﻴﺰش ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ...
در ﻣﺠﻤﻮع، ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻛﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ روش آﻣﻮزش ﻣﺴـﺘﻘﻴﻢ، ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺗﻠﻔﻴﻘـﻲ ﻣﻮﺟـﺐ ﺑﻬﺒـﻮد ﻳـﺎدﮔﻴﺮی، اﻓـﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴـﺰهی دروﻧـﻲ، اﻧﮕﻴـﺰهی ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و ﻛﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻟﺰوم اﻳﺠﺎد ﺑﺎزﻧﮕﺮیﻫﺎﻳﻲ در ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻳﺎددﻫﻲ- ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻦآوری و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻓﺖ و ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ واﻗﻌﻲ اﻧﺠﺎم ﻛـﺎر اﺷـﺎره ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﻧﻴﺰ از اﻳﻦ ﻋﻘﻴﺪه ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ )ﺳﺎﻧﺪن، 8002(."