چکیده:
تحقیق، بررسی تناسب حوزه نشر کتب ورزش و تربیت بدنی با نیازهای بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب و غرفه های تربیت بدنی در سال 1390 است. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی اجرا شد و داده های آن به شکل میدانی جمع آوری گردید. جامعه تحقیق عبارت بود از مشتریان کتاب های ورزشی و نمونه 384 نفری از خریداران در نمایشگاه کتاب به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای حاوی 44 سوال بود که روایی و پایایی (85%) آن تایید شد. نتایج نشان داد که کیفیت کتاب ها از بعد طرح و قیمت در بین مشتریان با رشته تربیت بدنی و غیر رشته تربیت بدنی تفاوت معنی داری ندارد، اما میزان شهرت برند ناشران و جایگاه علمی مولفین کتب از دیدگاه مشتریان با رشته تربیت بدنی و غیر رشته تربیت بدنی تفاوت دارد (p<0.05). هر دو گروه مشتری ویژگی های کتب موجود را در حد مطلوب نمی دانند و انتظار بهبود کیفیت کتب را دارند؛ آنها به تالیف کتب توسط متخصصین و نشر توسط ناشرین مطلع از استانداردهای مناسب تولید کتاب و عرضه مناسب و قیمت متناسب با محتوا و توان خریداران آن تاکید داشتند. مشتریان از نحوه اطلاع رسانی درباره کتب جدید ورزشی منتشر شده راضی نبودند. لذا پیشنهاد می شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دانشکده های تربیت بدنی نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی در رابطه با بازاریابی و ارتباطات ورزشی برای هدایت مولفان و ناشران مبتنی بر نیاز مصرف کننده اقدام نمایند
The purpose of this study was a survey on the sports and physical education publishing on the basis of customer needs in Tehran Book Exhibition (2011). The methodology was descriptive and a survey with filed study for data gathering. The population were sports and physical education customers in Iran and the sample 384 inches customers in Tehran Book Exhibition at 1390 by random selection. The instrument was researcher-made questionnaire whose credit and reliability has been approved (%85).
The results showed that there were no difference between opinions of physical educators and non physical educators customers about: qualities، design and price of sports books. But they had difference about brand popularity of publishers and scientific position of writers (p<0.05).
Customers believed that the characteristics of existence book wasn’t desirable and publishers must give more attention to the quality of their books. They have demanded experts to write the books and the books should be published by high grade publishers. They wanted the proper price for book on the basis of content of the book and their potential. Also، the sport publishers must have better advertisments and information about their products.
Thus، Minisitry of Islamic guidance and culture or universities (Departments of physical education) will play some workshops about sport marketing and sport communication for sport publishers. This will direct them to publish on the basis of customer needs.