چکیده:
رشته شنا با برخورداری از 108 مدال المپیک در شاخه¬ های مختلف، از ورزش¬ های پرمدال محسوب شده و نقش تعیین¬ کننده ¬ای در جایگاه هر کشور در جدول رویدادهای بین¬المللی داشته و فرد و کشور متبوعش را از مزایای آن بهره¬ مند می¬ سازد. از سوی دیگر، عدم کسب هرگونه مدال از سوی کشورمان در رویدادهای بزرگ شنا، گویای جایگاه ناموفق کشور در این رشته است؛ لذا محققان بر آن شدند تا به بررسی بررسی موانع و چالش¬ های توسعه شنا در ایران بپردازند. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش میدانی و پیمایشی است که محققان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با روایی تایید شده و آلفای کرونباخ 89/0، به گردآوری اطلاعات پرداختند. نمونه آماری شامل 15 نفر از ورزشکاران ملی پوش دانشگاهی شنا و نیز 20 نفر از مربیان این رشته با گواهی مربیگری حداقل درجه 2 و بیش از 3 سال تجربه مداوم مربیگری است. از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t یک نمونه¬ ای و فریدمن) در سطح معناداری 05/0 استفاده گردید. نتایج نشان داده شد که در هر دو گروه، عدم وجود برنامه ¬ریزی بلندمدت (با میانگین رتبه ¬ای 30/10 برای مربیان و 83/10 برای ورزشکاران) و عدم حمایت رسانه ¬ها (میانگین رتبه ¬ای 75/9 برای مربیان و 90/9 برای ورزشکاران) به ترتیب مهم¬ترین موانع در توسعه شنا می ¬باشند. با توجه به نقش هر یک از عوامل فوق در گسترش رشته شنا، رویکردی اساسی در ایجاد برنامه¬ ریزی بلندمدت و تغییر جهت رسانه ¬های گروهی در جهت حمایت از این رشته توصیه می¬ گردد؛ چرا که بیشتر چالش¬ های دیگر، معلول چالش¬ های مذکور می ¬باشد.
The purpose of this study Barriers and challenges to the development of swimming in Iran. The research population contained including 15 swimming academic elite athletes and 20 swimming coaches with at least level 2 coaching certificate and more than 3 years continuous experience in coaching. Measuring instrument was a questionnaire. Cronbach،s alpha coefficient was utilized to examine the internal reliability 0/89. data analyzed by descriptive statistics، one sample t-test and Friedman test in significance level of 0/05. The results of this analysis indicate that، lack of long-term planning (with average rating 10/30 for coaches and 10/83 for athletes) and lack of media support (with average rating 9/75 for coaches and 9/90 for athletes) are respectively the most important obstacles and challenges in swimming’s development. Overall، the findings showed to the role above factors in swimming development، recommend a basic approach to long-term planning creation، and shift mass media to support of this sport; because more of the other challenges considered are affected factors mentioned.
خلاصه ماشینی:
پژوهش هاي مديريت ورزشي و علوم حرکتي 1390 سال دوم – شمارة ٤ – پاييز و زمستان ١٣٩١ 1 بررسي موانع و چالش هاي توسعۀ شنا در ايران سيد محمد حسين رضوي ١، منصور فيروزي ٢*، فرزام فرزان ٣ تاريخ دريافت : ٩٠/٩/٢١ تاريخ تصويب : ٩١/٢/٢٣ چکــيده رشتۀ شنا با برخورداري از ١٠٨ مدال المپيک در شاخه هاي مختلف ، از ورزش هايُ پرمدال محسوب شده و نقش تعيين کننده اي در جايگاه هر کشور در جدول رويدادهاي بين المللي داشته و فرد و کشور متبوعش را از مزاياي آن بهره مند ميسازد.
در بخش آمار استباطي با استفاده از آزمون t يک نمونه اي، همان گونه که در جدول ٣ ملاحظـه مـيگـردد، عوامـل نبـود انگيزه ، چالش هاي فرهنگي، تاريخي و جغرافيايي، ضعف دانش مربيان ، عدم وجود ليگ منظم و هدفمند، ضعف اسـتعداديابي، عدم حمايت مالي، عدم آشنايي مسؤولان و متوليان کلان ورزش با ارزش هر مدال در رشته شنا، کمبود امـاکن و تجهيـزات ، کمبود بودجه ، نبود انگيزه جهت ورود به اين رشته ، عدم برنامه ريزي بلندمدت ، کم توجهي رسـانه هـا بـه عنـوان چـالش هـاي تاثيرگذار در توسعۀ ورزش شنا از سوي هم مربيان و هم ورزشکاران بيان گرديـد؛ بـه طـوري کـه ميـانگين مشـاهده شـده از ميانگين نظري ٣ به طور معنيداري بيشتر و داراي اختلاف بوده است .