چکیده:
هدف این پژوهش، جمع آوری و توصیف معیارهای انتخاب مربیان تیمهای ملی شطرنج بود. جامعه آماری پژوهش را سه گروه بازیکنان، مربیان و مدیران حوزه شطرنج کشور تشکیل میدادند. با استفاده از روش دلفی ٦١ مولفه به عنوان معیارهای انتخاب مربیان تیم های ملی برگزیده شدند و در ٨ بعد اصلی دسته بندی شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از آزمون کروسکال والیس در سطح معناداری ٠٥≥ P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که در اولویت بندی ابعاد مربیگری تیم های ملی شطرنج، به ترتیب، مهارت های مدیریتی، مهارت های فنی، ویژگی های شخصیتی، مهارت های عاطفی- انسانی، ویژگی های اجتماعی، ویژگی های فردی، سوابق مربیگری و سوابق ورزشی اهمیت دارند. همچنین، بین نظر مربیان، بازیکنان و مدیران در خصوص اولویت بندی ابعاد مربیگری تیم های ملی شطرنج، تفاوت معناداری مشاهده نشد(٣١P=./ ) . اما بین نظر این سه گروه در مورد اولویت بندی مولفه های مهارت های عاطفی- انسانی و ویژگی های فردی، اختلاف معناداری مشاهده شد (٠٥≥ P).
The purpose of this study was to determining and developing selection criteria of national teams’ coaches in chess. Statistical population of this study was three groups including athletes، coaches and managers that engage in chess related activities. 61 criteria were selected as selection criteria of national team coaches by using Delphi method and were categorized in eight basic dimensions. Data were analyzed by Kruskul-wallis test in significant level of 0.05. The results of study showed that managerial skills، technical skills، personality characters، emotional skills، social characters، individual characters، coaching background and athletic background respectively have more importance in coaching selection. Furthermore there was no significant difference between athletes، coaches and manager perspectives about Prioritizing of coaching dimensions; but، there was significant difference between their perspectives about emotional skills and individual characters.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، از آنجا که بين نظر مربيان ، بازيکنان و مديران درمورد اولويت بندي مؤلفه هايُ بعد مهارت هاي عاطفي- انساني و ويژگيهاي فردي مربيان تيم هاي ملـي شـطرنج اخـتلاف معناداري مشاهده شد به منظور ارزيابي دقيق تر داده ها و مقايسه نتايج حاصله از تحقيق در مورد ايـن ٢ بعـد در گـروه هـاي مورد بررسي، از آزمون تعقيبي U من ويتني استفاده شد.
55 ويژگيهاي شخصيتي ١٠ سخت کوشي و پشتکار 36/91 دارا بودن اعتماد به نفس 36/84 استفاده از روش هاي آرام سازي 39/38 مهارت هاي عاطفي- انساني ٧ عشق به حرفه مربيگري 38/38 کمک به ايجاد تمرکز ذهني 37/81 وقت شناسي 39/85 ويژگيهاي اجتماعي ٥ مورد احترام بودن 36/86 اعتقاد به اصل بازي جوانمردانه 31/79 آشنايي به يک زبان خارجي 29/14 ويژگيهاي فردي ٥ داشتن آراستگي ظاهر 21/84 داشتن حداقل سن 17/94 سابقۀ تربيت ورزشکاران شاخص 31/66 سوابق مربيگري ٤ سابقۀ کسب مقام و عنوان 26/35 سابقۀ مربيگري موفق 22/29 احراز مقام و عنوان در زمان بازيگري 23/20 سوابق ورزشي ٣ سابقۀ عضويت در تيم هاي استاني يا باشگاهي ١٩/٦٧ سابقۀ عضويت در تيم هاي ملي 19/45 مجموع معيارهاي انتخاب مربيان تيم هاي ملي که در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفتند ٦١ مؤلفه بود کـه در جـدول شماره ٥ از ديدگاه کلي (هر سه گروه ورزشکاران ، مربيان و مديران ) با ذکر ابعاد مربوطه اولويت بندي شده اند.
صـرفاً درمـورد اولويت بندي زير مجموعه ويژگيهاي فردي و مهارت هاي عاطفي- انساني مربيان ، اختلاف معناداري مشاهده شد کـه بـراي ارزيابي دقيق تر و مقايسۀ اين ابعاد در گروه هاي مورد بررسي از آزمون تعقيبي U من ويتني استفاده شده است .