چکیده:
در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﻤﻌﻴـﺖ ﺷـﻬﺮی ﻧﺎﺷـﻲ از ﻣﻬـﺎﺟﺮت ﻫـﺎی روﺳـﺘﺎﺋﻲ وﻋﺸﺎﻳﺮ ﻣﺘﺸﻜﻞ از اﻗﻮام و ﻃﻮاﻳﻒ ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻋﻮارض ﻧﺎﺷﻲ از آن ﻳﻜﻲ از دﺷـﻮاری ﻫـﺎ و ﻣﺸـﻜﻼت درﻛﺸﻮر ﻣﺎﺳﺖ. ﭘﻨﺞ ﮔﺮوه ﻗﻮﻣﻲ ﺑـﺎ ﻓﺮﻫﻨـﮓ و ﻫﻮﻳـﺖ ﻫـﺎی ﻧﺴـﺒﺘﺎ ﻣﺴـﺘﻘﻞ در ﻗﺎﻟـﺐ ﺟﻮاﻣـﻊ روﺳـﺘﺎﺋﻲﻳﻜﺠﺎﻧﺸﻴﻦ، 161 اﻳﻞ و 916 ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻛﻮچ ﻧﺸـﻴﻦ در ﺳـﺮزﻣﻴﻦ ﻣﻠـﻲ در ﺣـﺎل اﻳﺠـﺎد ﻫﻮﻳـﺖ ﺟﺪﻳـﺪی ازﺷﻬﺮﻫﺎی ﺣﺎﺷﻴﻪ ای اﻳﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ ﮔﺬار از ﺷﻬﺮﻫﺎی دوﻟﺖ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎی اﻗﻮام را ﻃﻲ ﻣـﻲ ﻛﻨﻨـﺪ.در ﻃﻮل 03 ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﻲ ﺷﺘﺎﺑﺎن، ﻣﻬﺎﺟﺮت ﻫﺎی ﻗﻮﻣﻲ را ﺑﻪ داﺧﻞ ﺷﻬﺮﻫﺎ در ﻣﻨـﺎﻃﻖ ﺣﺎﺷـﻴﻪای ﺗﺸﺪﻳﺪ ﻛﺮده و ﺑﺨﺶ اﻋﻈﻤﻲ از اﻗﻮام، ﻃﻮاﻳﻒ و ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻗـﻮﻣﻲ را ﺑـﻪ داﺧـﻞ ﺷـﻬﺮﻫﺎ ﻓﺮاﺧﻮاﻧـﺪه اﺳﺖ.ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻓﻀﺎﺋﻲ ﻣﻬﺎﺟﺮت ﻫﺎی درون ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﻲ، درون اﺳﺘﺎﻧﻲ و ﺑﺮون اﺳﺘﺎﻧﻲ ﺣﻜﺎﻳﺖ از اﻳﻦ ﻧﻮعﻣﻬﺎﺟﺮت ﻫﺎ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻗﻮﻣﻲ دارد. در اﻳﻦ ﻣﻴﺎن ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺑﻪ ﻣﺮاﻛﺰ اﺳﺘﺎﻧﻲ از ﻫﻤﻪ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮﺗﺮ اﺳﺖ. اﻳﻦﻧﻮع ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی آﺷﻜﺎری را ﺑﺎ ﻣﻬﺎﺟﺮت ﻫﺎی ﺳﺎﻳﺮ اﺳﺘﺎن ﻫـﺎی ﻣﺮﻛـﺰی و ﺗﻌـﺪادی از اﺳـﺘﺎنﻫﺎی ﺣﺎﺷﻴﻪ ای ﻣﺜﻞ ﺳﻮاﺣﻞ درﻳﺎی ﺧﺰر و ﺧﺮاﺳﺎن ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺎزﺧﻮرد ﭼﻨﺪاﻧﻲ ﺑـﺎ ﺷـﻜﻞ ﻫـﺎی ﻗﻮﻣﻲ و ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻫﺎی ﺷﺒﺎﻧﻲ ﻧﺪارﻧﺪ.ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎ از ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه ﺗﻮﺳـﻌﻪ و ﮔﺴـﺘﺮش ﻛﺎﻟﺒـﺪی ﺷـﻬﺮﻫﺎﺋﻲﺣﻜﺎﻳﺖ دارد ﻛﻪ از ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮی ﻫﺴﺘﻪ ﻫﺎ و ﻛﺎﻧﻮن ﻫﺎی اوﻟﻴﺔ آﻧﻬﺎ ﭼﻨﺪﻳﻦ دﻫـﻪ ﺑﻴﺸـﺘﺮ ﻧﻤـﻲ ﮔـﺬرد و در ﻃﻮل ﺳﻪ دﻫﺔ اﺧﻴﺮ ﺑﻪ رﺷﺪ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮی از ﻧﻈﺮ ﺗﻌﺪاد ﺟﻤﻌﻴﺖ و ﮔﺴﺘﺮش ﻛﺎﻟﺒﺪی دﺳﺖ زده اﻧﺪ.ﻟﻬﺬا ﺿﺮورت ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺒﺮم و ﺑﻨﻴﺎدی ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳـﻦ ﻛـﻪ ﺗﺤـﻮﻻت ﺷـﻬﺮی،روﻧﺪ ﺗﻜﺎﻣﻠﻲ ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﭼﮕﻮﻧﻪ ﭘﺸـﺖ ﺳـﺮ ﺧﻮاﻫﻨـﺪ ﮔﺬاﺷـﺖ و آﻳـﺎﺗﻌﺎﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ داﺧﻞ ﺷﻬﺮﻫﺎ و اﻳﺠﺎد زﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎی ﻏﺎﻟﺐ ﺑﺮای ﺗﺮوﻳﺞ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت رواﺑﻂ ﺳﺎﻟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺗﺎ ﭼﻪ∗ as_nazarian@yahoo.com ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ آﻣﺎﻳﺶ، ﺷﻤﺎره 6 2اﻧﺪازه راه ﮔﺸﺎی ﺟﺮﻳﺎﻧﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ؟ از ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﺎ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ. ﭘـﮋوﻫﺶ درﻳﻚ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﺎرﻳﺨﻲ – ﺗﻜﻮﻳﻨﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰارﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ و آﻣﺎرﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﻴﺪه اﺳﺖ. درﺣﻘﻴﻘﺖ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﭘﻲ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺿﻤﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ روﻧـﺪ ﺟﺮﻳﺎﻧـﺎت، ﻳـﻚ ﻧـﻮع ﻫﻤـﺎﻫﻨﮕﻲ در ﻗـﻮاﻧﻴﻦﻣﺪﻧﻲ، ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ و ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﺎﻳـﺪ ﺗـﺎ ﻣﻮاﻧـﻊ ﺣﺎﺻـﻞ از ﺗـﺄﺛﻴﺮ اﺷﻜﺎل اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ را ﺧﻨﺜﻲ ﻳﺎ ﻣﺘﻌﺎدل ﺳﺎزد.
خلاصه ماشینی:
ﻣﻼﺣﻈﻪ ی و ﻳﻜﺠﺎﻧﺸﻴﻦ ﺷﺪن ﺑﺨﺸﻲ از اﻓﺮاد ﻛﻮچ ﻧﺸﻴﻦ ﻋﻠﻲ رﻏﻢ ﻌﺔ ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﻲ و ﺗﺤﻮﻻت اﻗﺘﺼﺎدی ﺗ ﺗﻮﺳﻌ ، ﻋﺸﺎﻳﺮ، اﻳﻼت و ﻃﻮاﻳﻒ و م ﻣﺨﺘﻠـﻒ را در ﭼـﺎرﭼﻮب ﻢ ﺑﺴـﺘﮕﻲ ﻫـﺎی ﻫـﻢ ر اﻗﻮام اﻳﺮان، ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ ﻗﺒﺎﻳﻞ، ن، ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ، ﻣﺮدم ﻗﻮﻣﻲ و ﻧﻈﺎم ﻣﻌﻴﺸﺘﻲ، زﺑﺎن و ﻣﺬﻫﺐ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺮی، ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن ﻋﺸﺎﻳ ز ن و ﺟﻐﺮاﻓﻲ ن ﻣﻲ ﺗﻮان در ﺞ ﮔﺮوه زﻳﺮ ﺧﻼﺻﻪ ﻛﺮد: ﭘﻨﺞ داﻧﺎن ﺷﻨﺎﺳﺎن - ﻟﺮ و ﻟﻚ - ﻛﺮد - ﺗﺮک - ﻋﺮب - ﺑﻠﻮچ و ﻮﺋﻲ ﺑﺮاﻫﻮ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ آﻣﺎﻳﺶ، ﺷﻤﺎره 6 9 ﺗﺮﻛﻴﺐ و ﻣﻴﺰان ﺟﻤﻌﻴﺖ اﻗﻮام، اﻳﻼت و ﻃﻮاﻳﻒ اﻳﺮان ﺑﻪ ﻃﻮر ﻳﻘﻴﻦ ﻣﻲ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ از آﻏﺎز زﻧﺪﮔﻲ ﻋﻴﻼﻣﻲ ﻫﺎ در اﻳﺮان ﺗﺎ آﻣﺪن آرﻳﺎﺋﻲ ﻫﺎ، ﺣﻤﻠـﻪ اﻋﺮاب، ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺗﺮﻛﺎن ﺗﺎ ﺑﻪ اﻣﺮوز ﻧﻈﺎم و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻗﻮﻣﻲ ﺑﺮ اﻳﺮان ﺣﺎﻛﻢ ﺑﻮده و در ﻫـﺮ دوره ای ﺑﻪ ﻣﻘﺘﻀﻴﺎت ﻣﻜﺎﻧﻲ و زﻣﺎﻧﻲ و ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫﺎی اﻋﻤﺎل ﺷﺪه ﻳﺎ اﻗﻮام ﺻﺎﺣﺐ ﻗـﺪرت ﺷـﺪه ﻳـﺎ ﺧـﻮد ﺗﺤـﺖ ﺳﻠﻄﺔ اﻗﻮام دﻳﮕﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﻧـﺪ.
ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ آﻣﺎﻳﺶ، ﺷﻤﺎره 6 72 اﻳﻦ اﻣﺮ ﺗﺎ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ اداﻣﻪ داﺷﺖ وﻟﻲ در دورة اﺧﻴﺮ ﻧﻴﺰ ﻃﺮح ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺬﻫﺒﻲ و دﻳﻨـﻲ ﻓﻀـﺎ را ﺑﺮای ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻛﺮدن ﺗﻼش ﻫﺎی ﻗﻮﻣﻲ، ﻃﺎﻳﻔﻪ و اﻳﻠﻲ ﻓﺮاﻫﻢ آورد و اﻳـﻦ ﺟﺎﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻣﻬـﺎﺟﺮت ﻫـﺎی ﻗﻮﻣﻲ ﺑﻪ داﺧﻞ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ درون ﺷﻬﺮی ﻣﻨﺠﺮ ﮔﺮدد.