چکیده:
ﻫﺪف اﺻﻠﻲ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ارزﻳﺎﺑﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﻜﺪه ﻫﺎ و ﻣﺮاﻛﺰ ﻋﻠﻤﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ اﻳﺮان و ﻧﺸﺎن دادن ﻧﻘﺎط ﻗﻮتوﺿﻌﻒ آﻧﻬﺎ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر وﺿﻌﻴﺖ اﻳﻦ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی اﻫﺪاف ووﻇﺎﻳﻒ ، ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ ، ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺳﺎزی ، ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ، ﺧﺪﻣﺎت، ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن و ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﺑﻮدﺟﻪ، ﺑﺮرﺳﻲ و ﺳﭙﺲﻧﺘﺎﻳﺞ آن ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ اﻳﺮان ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﮔﺮدﻳﺪ . ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ 10 ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و 2 ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪآﻛﺎدﻣﻲ ﻣﻠﻲ اﻟﻤﭙﻴﻚ و ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ و ﻋﻠﻮم ورزش اﻳﺮان ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺟﻬﺖ ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪﻛﻪﺷﺎﻣﻞ 86 ﭘﺮﺳﺶ در ﻫﺸﺖ ﻗﺴﻤﺖ اﺻﻠﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﻼوه ﺑﺮ آن ﺑﺨﺸﻲ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻓﺮدی ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪاﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﺎرﺑﺮدی و از روش ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎیداﻧﺸﮕﺎﻫﻲ اﻳﺮان ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﮔﺮدﻳﺪو ﺑﺮای ﺗﺠﺰﻳﻪ وﺗﺤﻠﻴﻞ داده ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری Excelو Spssاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎنﻣﻲ دﻫﺪﻛﻪ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و ﻣﺮاﻛﺰ ﻋﻠﻤﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ اﻳﺮان از ﻟﺤﺎظ اﻫﺪاف و وﻇﺎﻳﻒ ، ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ، ﺧﺪﻣﺎتﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای در وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﻗﺮار دارد و از ﻟﺤﺎظ ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ ، ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﻲ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای ، ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن و ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺑﻮدﺟﻪ ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ، از وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
" اﻫﺪاف و وﻇﺎﻳﻒ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ) 1 ( ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد ﺟﺪول 1- اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻫﺪاف و وﻇﺎﻳﻒ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ درﺻﺪ داﻧﺸﮕﺎﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻫﺪاف و وﻇﺎﻳﻒ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی اﻫﺪاف و وﻇﺎﻳﻒ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ را ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده ﻳﺎ ﺧﻴﺮ ﺑﻠﻲ ﺧﻴﺮ 5/54 5/45 ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ دارای ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﻣﻜﺘﻮب ﺑﺮای اﻫﺪاف ﻛﻮﺗﺎه ﻣﺪت و ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت اﺳﺖ 7/19 3/8 اﻫﺪاف ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺗﻮﺳﻂ رﺋﻴﺲ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺗﺪوﻳﻦ ﻣﻲ ﺷﻮد 0/07 0/03 اﻫﺪاف ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺎدر ﻣﻲ رﺳﺪ 8/77 2/22 ﮔﻮﻳﺎی ﻧﻘﺶ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺎدر 0/09 0/01 ﻛﺎرﺑﺮان ﺑﺎﻟﻘﻮه و ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ را ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ 6/66 3/33 ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ و ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﻗﺎﺑﻞ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻴﺰان ﻛﺎرآﻳﻲ را ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﻮده 0/08 0/02 ﻛﻤﻴﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺮای ﺑﺮاوردن ﻧﻴﺎزﻫﺎی ﺟﺎری و آﺗﻲ ﻛﺎرﺑﺮان ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ذﻛﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ 0/08 0/02 ﻣﻘﺮرات ﻛﺎری ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ و ﺗﺪوﻳﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ 2/27 4/42 ﺟﻤﻊ ﻛﻞ اﺳﺘﺎﻧﺪارد رﻋﺎﻳﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.
ﺟﺪول3- اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ درﺻﺪ داﻧﺸﮕﺎﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ را ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده ﻳﺎ ﺧﻴﺮ ﺑﻠﻲ ﺧﻴﺮ 4/24 6/75 ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪون و ﻣﺸﺨﺼﻲ ﺑﺮای آﺷﻨﺎ ﻛﺮدن ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺗﺎزه وارد ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﺧﻮد دارد 8/02 2/97 ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻛﻼﺳﻬﺎی آﻣﻮزﺷﻲ در زﻣﻴﻨﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژیﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺮای ﻛﺎرﻛﻨﺎن دارد 3/38 7/61 ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ دارای ﺷﺮح وﻇﺎﻳﻒ روﺷﻦ و ﻣﺸﺮوح ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﻋﻠﻮ م ﻛﺘﺎﺑﺪاری و اﻃﻼع رﺳﺎﻧﻲ از ﻣﺰاﻳﺎ و اﻣﺘﻴﺎزات ﺷﻐﻠﻲ و اﺳﺘﺨﺪاﻣﻲ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن دﻳﮕﺮ 06 04 ﻗﺴﻤﺘﻬﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ 5/54 5/45 ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ای ﺑﺮای ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻛﺎرﻣﻨﺪان دارد 4/05 6/94 ﺟﻤﻊ ﻛﻞ 63 ﻧﺸﺮﻳﺔ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژی و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ در ورزش، ﺷﻤﺎرة 7، ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﮔﻔﺖ، 3/38% از اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎی ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ در ﺟﺪول )4( ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد از داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و 7/61% اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ 21 اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی رﻋﺎﻳﺖ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﻧﺪ."