چکیده:
امروزه اهمیت مسئله شهروندی را می توان با توجه به تاثیر ارتباطات و پیامدهای آن دریافت. در این پژوهش سعی شده به این هدف برسیم که چگونه می توانیم با استفاده از الگوهای ارتباطی به بهبود مناسبات شهروندی یاری رسانیم. در واقع با توجه به اینکه گستره همگانی یکی از مهمترین مفاهیم تبیین شده از سوی «یورگن هابرماس » نظریه پرداز مکتب انتقادی فرانکفورت است نگاه ما به حقوق شهروندی از این طریق به چه شکل می تواند باشد.
با توجه به واکاوی که در این پژوهش انجام شد به این نتیجه رسیدیم که برقراری نظم و امنیت در گستره همگانی نیازمند انجمن های داوطلبانه و مستقل شهروندان است. پس برای آزمون فرضیه های ذکر شده، گروه هدف سازمان های غیردولتی فعال در سطح شهر تهران انتخاب شدند.
پس از مروری بر منابع به بررسی مفهوم و معنی ارتباط و نقش و تاثیر رسانه ها، نظریه های ارتباطی و جامعه شناسی مرتبط با موضوع شهروندی و وسایل ارتباطی، مکتب انتقادی فرانکفورت و آشنایی با نظرات یورگن هابرماس، پیدایش مفهوم شهروندی در جهان و ایران (قبل از مشروطه)، تعریف و انواع سازمان های غیردولتی می پردازد، در فصل سوم تکنیک و روش تحقیق، در فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافته های آماری بررسی شده است و در فصل پنجم به نتیجه گیری از پژوهش پرداخته و در تجزیه و تحلیل داده ها براساس مقیاس های به کاربرده شده از روشهای ناپارامتری استفاده شده و در تمام سوال ها تفاوت معنی داری مشاهده می شود. بنابراین هر سه فرضیه این پژوهش تایید می گردید. پژوهشگران در انتها با توجه به الگوی کنش ارتباطی هابرماس، الگویی ارتباطی را پیشنهاد می کنند. در این الگو سطح ارتباط به حوزه خرد، میانه و کلان تقسیم شده و ویژگی های هر کدام به همراه نمونه هایی از این حوزه ها در زمان ذکر شده است. به نظر می رسد باتوجه به مسائل مطروحه در این پژوهش،سطح میانی به دلیل ویژگی کثرت گرایی وسایل ارتباطی، ساده و کوچک بودن، محلی بودن رسانه ها، غیردولتی بودن رسانه ها و تعامل بین فرستنده و گیرنده (دوسویه) بالاترین تاثیرگذاری را در ایجاد کنش ارتباطی موثر بین سازمان های غیردولتی و شهروندان خواهد داشت.
This paper aimed to study the role of communicative action methodology in defining the concept of citizenship. Accordingly، the following hypotheses were proposed: (a) non-governmental organizations' managers believe that they have not achieved their targets because of the governmental organizations' impacts. (b) non-governmental organizations' managers believe that due to the media's supervision، their organizations show to be more responsible towards public opinion. (c) non-governmental organizations' managers believe that there is an affiliation between the civilization rights and social capital. According to this research، we learned that the public sphere was in need of voluntary and independent societies of citizens. Hence، active non-governmental organizations' target groups were formed across Tehran city in order to test the abovementioned hypotheses. After the reviewing of the sources، now، we study the concept of communication and the media and its impacts، social and communicative theories in connection to the citizenship and mass media، critical theory of Frankfurt and learn about Jurgen Habermas' opinions، the emergence of citizenship concept in the World and Iran (before Mashrouteh) and finally the definition and types of non- governmental organizations. Finally the researchers، due to the Hagerman' communicative action، offer a communicative paradigm. In this paradigm، the level of communication has been divided into small، medium and large ones and their specifications together with their samples have been presented. On the basis of this research، the medium level enjoys some features as like: communicative means' pluralism، to be small and simple، local media، non-governmental media، interaction between the sender and receiver (bilateral). Therefore، the medium level will have the most impact on setting up the communicative action among non-governmental organizations as well as the citizens.