چکیده:
در ﻣﺤﻴﻂﻫﺎی ﻧﻈﺎﻣﻲ، ﻣﺪﻳﺮان و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎن، از ﻃﺮﻳﻖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری ﺑﺮ روی داراﻳﻲﻫﺎیداﻧﺸﻲ زﻣﻴﻨﻪ را ﺑﺮای ﺗﺴﻬﻴﻞ ﭼﺎره ﺟﻮﻳﻲ ﻣﺸﻜﻼت ﭘﻴﺶ رو در آﻳﻨﺪه، ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲ ﺳﺎزﻧﺪ. ازاﻳﻦ ﺣﻴﺚ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﭘﻠﻴﺴﻲ ﻳﻜﻲ از ﺷﻴﻮهﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ و در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺑﺮایﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داراﻳﻲﻫﺎی داﻧﺸﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﻠﻴﺲ اﺳﺖ. ﻳﻜﻲ از ارﻛﺎن اﺳﺎﺳﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶﭘﻠﻴﺴﻲ، ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ در ﻣﺪلﺳﺎزیﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﭘﻠﻴﺴﻲ ﺑﻪ اﻧﺪازةﻛﺎﻓﻲ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﻲﺷﻮد، ﻟﺬا ﻣﺄﻣﻮرﻳﺖ اﺻﻠﻲ ﭘﻠﻴﺲ در ﺟﻬﺎن، ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ از ﺟﺎن و داراﻳﻲاﻓﺮاد، اﻋﻤﺎل و اﺟﺮای ﻗﺎﻧﻮن و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺟﺮم، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺣﻮادث، ﺗﺤﻘﻴﻖ و ﺣﻔﻆ ﻧﻈﻢ واﻣﻨﻴﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﭘﻠﻴﺴﻲ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از: اﻧﺪازهای ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی اﺻﻠﻲ در ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﭘﻠﻴﺴﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ آﻣﻴﺰی ﻫﺪاﻳﺖ و اﻧﺠﺎم ﻣﻲﺷﻮد.در ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺸﻮرﻫﺎی دﻧﻴﺎ در ﺳﻄﻮح ﻣﻠﻲ و ﻣﺤﻠﻲ، دادهﻫﺎی ﮔﺰارش ﭘﻠﻴﺴﻲ ﺑﻪﺳﺮﻋﺖ از ﮔﺰارشﻫﺎی ﻛﺎﻏﺬی ﺑﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢﻫﺎی ﺧﻮدﻛﺎر ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﮔﺰارشﻫﺎ ادﻏﺎم و ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﺰاﻳﻨﺪهای آن دادهﻫﺎ را ﻗﺎﺑﻞ دﺳﺘﺮس ﻣﻲﻛﻨﺪ.در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ، اﻧﻮاع ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ، ﻓﻮاﻳﺪ، ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎ ووﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﭘﻠﻴﺴﻲ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺤﻮر در اﻣﻮرﭘﻠﻴﺴﻲ، روﻳﻜﺮد ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ و ﺟﺎﻳﮕﺎه آن در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﭘﻠﻴﺴﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و در ﻧﻬﺎﻳﺖﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺻﻴﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎیﭘﻠﻴﺴﻲ، روﻳﻜﺮدﻫﺎیﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ، ارزﻳﺎﺑﻲﻣﻮﻗﻌﻴﺖ و ﺗﻬﺪﻳﺪﻫﺎی ﻣﺤﻴﻄﻲ در ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺪل ﺳﺎزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﭘﻠﻴﺴﻲ، ﻣﻔﻬﻮم ﭘﺮدازی ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﺑﻪ ﺗﺎزﮔﻲ در اﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪی ﺑﻪ روﻧﺪ اﺳﺘﻔﺎده از داﻧﺶ ﭘﻠﻴﺴﻲ، ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از ﻣﺪلﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺷﺪهاﺳﺖ؛ اﻳﻦ ﻣﺪلﻫﺎ، از دﺳﺘﺎوردﻫﺎی ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت، ﺑﻬﺮه ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﺑﻪ روﻧﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ، ذﺧﻴﺮهﺳﺎزی و ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ، اﻧﺘﻘﺎل و ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی داﻧﺶ ﻛﻤﻚ ﻛﺮده و ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ آن را اﺻﻼح ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ )ﻋﻠﻮی، ﻟﻴﺪﻧﺮ، 1002،ص 631-701(، در ذﻳﻞ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺪلﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﭘﻠﻴﺴﻲ ﺑﻪ اﺧﺘﺼﺎر اﺷﺎره ﻣﻲﺷﻮد: - ﻣﺪل ﻣﺮاﺣﻞ رﺷﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ: ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺶ ﻣﺮﺣﻠﻪ دارد، و در ﻣﺮاﺣﻞ ﻧﻬﺎﻳﻲ رﺷﺪ و ﺗﻜﺎﻣﻞ اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺷﻜﻞ ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد؛ - ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ: ﻛﻪ از ﻣﺮاﺣﻞ ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ از ﺟﻤﻠﻪ: ارﺗﺒﺎط ﺧﺎرﺟﻲ، ارﺗﺒﺎط داﺧﻠﻲ، داد و ﺳﺘﺪ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ- ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ، ﺷﺮﻛﺖ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻮع ﻛﺎر ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ 99 ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﭘﻠﻴﺴﻲ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﻫﺴﺘﻲ ﺷﻨﺎﺳﻲ - ﻣﺪل ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ: ﺑﺮای ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻴﺰان ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻧﺴﺒﻲ اﻗﺪاﻣﺎت ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎن، اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد؛ - ﻣﺪل ﭼﺮﺧﺸﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ: ﻛﻪ در ﭼﻬﺎر ﻣﺮﺣﻠﻪ: 1( ﺗﻮﻟﻴﺪ داﻧﺶ: ﺗﻌﺮﻳﻒ راﻫﻜﺎرﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ اﻧﺠﺎم ﻛﺎرﻫﺎ؛ 2( ﭘﺎﻻﻳﺶ داﻧﺶ: اﻓﺰاﻳﺶ ﺧﻠﻮص و ﻏﻨﺎی داﻧﺶ؛ 3( ذﺧﻴﺮه ﺳﺎزی داﻧﺶ: ﻗﺮار دادن داﻧﺶ در ﻣﺨﺎزن داﻧﺸﻲ ﺳﺎزﻣﺎن؛ 4( ﺗﻮزﻳﻊ داﻧﺶ: ﻗﺮار دادن داﻧﺶ در اﺧﺘﻴﺎر اﻓﺮاد ﻣﻨﺎﺳﺐ و در زﻣﺎن و ﻣﻜﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ."