چکیده:
اﻋﺘﻴﺎد از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨـﺪة رﻓـﺎه و اﻣﻨﻴـﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻣﺤﺴـﻮب ﻣـﻲﺷـﻮد. اﻋﺘﻴـﺎدﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺮم و ﺟﻨﺎﻳﺖ، رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧﻄﺮ و ﻣﺨﺘﻞ ﺷﺪن اﻣﻨﻴﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻣـﻲﮔـﺮدد.روش ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ و از ﻧﻮع ﭘﻴﺶآزﻣـﻮن- ﭘـﺲ آزﻣـﻮن ﺑـﺎ ﮔـﺮوه آزﻣـﺎﻳﺶ وﻛﻨﺘﺮل ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻛﻠﻴﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻣﻘﻄـﻊ ﻣﺘﻮﺳـﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﻛﺒﻮدرآﻫﻨـﻚ در اﺳـﺘﺎنﻫﻤﺪان، ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲدادﻧﺪ. اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮﻧﻪ از اﻳﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑـﺎ روشﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺧﻮﺷﻪای ﺻﻮرت ﮔﺮﻓـﺖ. ﭘـﺲ ازاﻧﺠـﺎم ﭘـﻴﺶ آزﻣـﻮن در داﻧـﺶ آﻣـﻮزان ﻣﺪرﺳـﻪاﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﻏﺮﺑﺎل داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ ﻛﻪ از ﻧﻈﺮ ﺧﺸﻢ و اﻋﺘﻴﺎد ﭘﺬﻳﺮی ﻧﻤـﺮه ﺑـﺎﻻﻳﻲ داﺷـﺘﻨﺪ،ﺳﻲ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲ از ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ اﻧﺘﺨﺎب و ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺗﺼـﺎدﻓﻲ در دوﮔـﺮوه آزﻣـﺎﻳﺶ)ﭘﺎﻧﺰده ﻧﻔﺮ( و ﮔﻮاه )ﭘﺎﻧﺰده ﻧﻔﺮ( ﺟـﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺷـﺪﻧﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ آﻣـﻮزش ﻛﻨﺘـﺮل ﺧﺸـﻢ ﺑـﻪ ﻣـﺪتدوازده ﺟﻠﺴﻪ در ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ اﺟﺮا ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری دادهﻫﺎی ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫـﺎیواﺑﺴﺘﻪ، از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ اﺑﺮاز ﺻﻔﺖ-ﺣﺎﻟﺖ ﺧﺸﻢ 2 )2_ (STAXIو ﻣﻘﻴﺎس اﻳﺮاﻧﻲ آﻣـﺎدﮔﻲ ﺑـﻪاﻋﺘﻴﺎد ) (IAPSاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. دادهﻫﺎی ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از آزﻣـﻮن tﻣﺴـﺘﻘﻞ ﻣـﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ آﻣﻮزش ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ ﻣﻮﺟـﺐ ﻛـﺎﻫﺶ اﻋﺘﻴـﺎد ﭘـﺬﻳﺮی در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺷﺪ.ﻧﺘﻴﺠــﻪ ﮔﻴــﺮی: ﻳﺎﻓﺘــﻪﻫــﺎی ﭘــﮋوﻫﺶ ﻧﺸــﺎﻧﮕﺮ اﻫﻤﻴــﺖ ﻛﻨﺘــﺮل ﺧﺸــﻢ در ﻛــﺎﻫﺶ ﻣﻴــﺰاناﻋﺘﻴﺎدﭘﺬﻳﺮی ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن اﺳﺖ. از اﻳﻦ رو ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ روﻳﻜﺮدﻫﺎﻳﻲ در ﺟﻬﺖ آﻣﻮزش ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢدر ﻣﻴﺎن ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن، ﻣﻲﺗﻮان ﮔﺎم ﻣﻬﻤﻲ در ﺟﻬﺖ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺳﻮء ﻣﺼـﺮف ﻣـﻮاد در ﻣﻴﺎن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﺮداﺷﺖ.
خلاصه ماشینی:
" ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺒـﺎﻧﻲ ﺗﺠﺮﺑـﻲ ﭘـﮋوﻫﺶ ﻣـﻲﺗـﻮان ﮔﻔـﺖ آﻣـﻮزش ﻛﻨﺘـﺮل ﺧﺸـﻢ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺎزﮔﺎری در اﻓﺮاد ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ و ارﺗﺒﺎط ﻋﻠـﻲ ﻣﻴـﺎن ﺧﺸـﻢ و ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد اﺳﺖ، ﻋﺎﻣﻠﻲ در ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮی اﻳﺪة ﭘـﮋوﻫﺶﻫـﺎی ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﻛﻨﺘـﺮل ﺧﺸﻢ در درﻣﺎن و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺑﺎزﮔﺸﺖ اﻓﺮاد واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳـﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎﻫﻢ ﻧﺸﺎن دادهاﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻨﺠﺎﻧﺪن آﻣﻮزش ﻛﻨﺘﺮل ﺧﺸﻢ در ﺑﺮﻧﺎﻣـﺔ درﻣﺎﻧﻲ اﻓﺮاد واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻣﻮاد در ﻛﺎﻫﺶ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﺗﺄﺛﻴﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
W ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻧﻈﻢ و اﻣﻨﻴﺖ اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ، ﺷﻤﺎره دوم، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 001 ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎزﺳﺎزی ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای اﺳﺖ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺻـﻮرت ﻓـﺮدی و ﮔﺮوﻫﻲ اﺟﺮا ﺷﻮد و ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻛﻠﻲ اﺳﺖ: آﻣﺎدﮔﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ: در اﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺮاﺟﻊ ﺑﺎ ﻣﺎﻫﻴﺖ و ﻛﻨﺶﻫـﺎی ﺧﺸـﻢ آﺷـﻨﺎ ﻣـﻲﺷـﻮد و ﺗﺠﺮﺑﻪﻫﺎی ﺧﺸـﻢ آﻣﻴـﺰ ﺧـﻮد را ﻳﺎدداﺷـﺖ ﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ ﺗـﺎ ﻫـﻢ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ راﺑﻄـﺔ ﺑـﻴﻦ ﺧﺸـﻢ و ﺧﻮدﮔﻮﻳﻲﻫﺎی ﺧﻮد آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ و ﻫﻢ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺮوز ﺧﺸﻢ را ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻛﻨﻨﺪ.
ﺑـﻪ ﻧﻈـﺮ ﻣـﻲرﺳـﺪ اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑـﺎ ﻓـﺮاﻫﻢ ﻛـﺮدن ﻓﻀـﺎﻳﻲ ﺑـﺮای ﺗﻤـﺮﻳﻦ و ﺗﺤﻘـﻖ اﻳـﻦ ـ ـ ـ ـ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﻞ ﺗﻌﺎرض و ﻛﻨﺘﺮل ﺑﺮ ﺧﺸﻢ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳـﺖ روش ﻛﻨﺎرآﻣـﺪن ﺳـﺎزﮔﺎراﻧﻪای را ﺑﺮای ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪه ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸـﻜﻼت ﺧـﻮد را ﺑﻪ ﺷﻴﻮة ﻣﻨﻄﻘﻲ ﺣﻞ ﻛﺮده و از اﺑﺮاز ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻋﻮاﻗـﺐ ﻣﻨﻔـﻲ آن ﺑﻜﺎﻫﻨـﺪ، در ﻧﺘﻴﺠـﻪ ﻣﻴـﺰان ﭘﺬﻳﺮش آﻧﺎن در ﻣﻴﺎن ﻫﻤﺴﺎﻻن و دوﺳﺘﺎن ﺧﻮد اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﻋﻮاﻃﻒ ﻣﻨﻔﻲ ﻛﻤﺘﺮی را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﺮدهاﻧﺪ و داﺷﺘﻦ اﻳﻦ ﻣﻬﺎرتﻫـﺎ از ﺗﻮﺟـﻪ و ﮔـﺮاﻳﺶ آﻧـﺎن ﺑـﻪ اﺳـﺘﻔﺎده ازﻣـﻮاد ﺑـﺮای ﺳﺮﻛﻮب ﻣﺸﻜﻼت ﻛﺎﺳﺘﻪ اﺳﺖ."