چکیده:
این مقاله برگرفته از پژوهشی است که در مرکز تحقیقات صدا وسیما به منظور بررسی میزان و نحوة پرداختن به سبک زندگی (طبقات مرفه ، متوسط و پایین )جامعه در سریال های خانوادگی پربیننده شش ماهه دوم سال ١٣٨٥ انجام شده است . مهم ترین یافته های این پژوهش حاکی از آن است که مجموعه های تلویزیونی خانوادگی پربیننده به طور کلی مسایل ، مظاهر و سبک زندگی طبقات مرفه را بیش از طبقات متوسط وپایین انعکاس داده اند.
خلاصه ماشینی:
(رفیع پور ،١٣٧٨: ١٩) برنامه های تلویزیون ـ بخصوص مجموعه های تلویزیونیـ میتوانند یکی از منابع اصلی «تصویر» یا «قول » آرزوهای بلند پروازانه و «به نمایش گذاشته شدن » زندگی و امکانات طبقات مرفه باشند و این امر طبق سازوکار یاد شده میتواند با ایجاد «حساسیت محرومیت نسبی» در افراد طبقات متوسط و پایین جامعه ، به زمینه ای برای آشفتگی اجتماعی و رفتارهای انحرافی افرادی تبدیل شود که سعیمیکنند به هر نحو ممکن سطح زندگی خود را به آنچه از تلویزیون نمایش داده میشود، نزدیک تر کنند.
جدول ثماره ٤ـ میزان نمایش ماشین های متعلق به هر یک از طبقات به تفکیک مجموعه های تلویزیونی (درصد) نام سریال ماشین نمایش داده شده اولین شب آرامش صاحبدلان آخرین گناه بوی خوش زندگی کل طبقه بالا 15/2 11/3 15/7 9 12/9 طبقه متوسط 4/7 3/3 3 1/2 2/8 طبقه پایین 4/7 6 2/5 4/9 4/2 نمایش داده نشد 75/4 79/3 78/7 84/6 80/2 جمع 100 100 100 100 100 2 = 19/553 df=9 Sig=0/02 تظاهر طبقاتی نحوه پوشش بازیگران مجموعه های تلویزیونی: داده های جدول ٥ حاکی از آن است که به طور کلی در٣٨/٢ درصد صحنه های بررسی شده (٤١٣ صحنه )، شخصیت ها، لباس هایی به تن داشته اند که به نوعی معرف پوشش طبقه بالای جامعه بوده است .