چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر به کارگیری سبک ها یا روش های مداخله در تماشای برنامه های خشونت آمیز تلویزیونی بر میزان پرخاشگری آموخته شده کودکان از این برنامه ها بوده است . به این منظور، ١٤٤ پسر ٩ تا ١١ ساله ، با توجه به دو متغیر مهم مداخله گر، یعنی سبک مداخله والدین در تماشای برنامه های تلویزیون و طبقه اجتماعی- اقتصادی در یک طرح آزمایشی عاملی تحت مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد هرچند میزان پرخاشگری کلی کودکان در پای٢ا١ن جلسه تماشای کارتون های خشونت آمیز تغییر نکرده است ا،عمال روش های آزمایشی مداخله در تماشای کارتون های خشونت آمیز (فعال و محدودکننده ) توانسته در میزان تاثیرپذیری کودکان از تماشای این نوع کارتون ها تغییراتی ایجاد کند.
خلاصه ماشینی:
NCTV'S Cartoon and Hostile Humor Bibliography یافته های تحقیق نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد میانگین نمره پرخاشگری اولیه کودکانی که والدین آنان از سبک مداخله انفعالی در تماشای تلویزیون استفاده میکرده اند ( ٢/٣٧)، به طور معنیداری (در سطح ٠/٠٥ = α) از میزان پرخاشگری کودکانی که والدین شان از سبک مداخله محدودکننده استفاده میکرده اند (٢/٠٣) بیشتر بوده است .
4 انفعالی محدودکننده فعال سبک های مداخله آزمایشی نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل واریانس چندطرفه تأیید کرد که تأثیر متقابل سبک های مداخله در تماشای برنامه های خشونت آمیز و طبقه اجتماعیـ اقتصادی، بر میزان پرخاشگری ناشی از تماشای این نوع برنامه ها در پسران مورد بررسی (در سطح ٠/٠٥ = α) متفاوت بوده است .
در طبقه اجتماعیـ اقتصادی متوسط ، پرخاشگری ناشی از تماشای برنامه های خشونت آمیز در کودکانی که والدین شان از سبک محدودکننده ، استفاده میکرده اند، کاهش و در گروه انفعالی، افزایش یافته است .
همچنین آزمون تحلیل واریانس چندطرفه نشان داد کنش متقابل سبک های مداخله والدین در تماشای تلویزیون ، طبقه اجتماعیـ اقتصادی و سبک های آزمایشی مداخله در تماشای کارتون ها، بر میزان پرخاشگری ناشی از تماشای این نوع برنامه ها در کودکان تأثیر داشته است (در سطح ٠٠٥=α).
در طبقه اجتماعیـ اقتصادی بالا که والدین از سبک مداخله انفعالی استفاده میکرده اند، به کارگیری روش آزمایشی محدودکننده کمتر از گروه کنترل باعث افزایش پرخاشگری ناشی از تماشای کارتون ها در کودکان شده است .
Family Mediation: Prenatal Communication and the Influence of Television on children.