چکیده:
«پس نگری»، یکی از روشهای موثر آیندهپژوهی برای رقم زدن آیندههای بلند مدت است. در مقاله حاضر با بهره گیری از این روش تلاش شده است وجوه الگویی ارتباطات در جامعه مهدوی برای جامعه امروز، بررسی و به سوالاتی نظیر چگونگی وضعیت ارتباطات در جامعه فعلی؛ ویژگیهای ارتباطات در «جامعه حدی» (جامعه الگویی) و گامهای مورد نیاز برای تحقق چشمانداز مورد نظر، در خصوص ارتباطات مناسب در جامعه حدی پاسخ داده شود. روش پژوهش مورد استفاده، بهره گیری از روش کتابخانهای و بررسی مستندات موجود در زمینه مهدویت و مصاحبه با تعدادی از کارشناسان رسانه بوده است. دستاورد این پژوهش عبارت است از این که اسلام دین حق است و باید ندای حق را به گوش همگان رساند و از آنجا که مسلمانان طالب خیر و سعادت همه بشر هستند، این خیرخواهی اقتضا میکند با بهره گیری از دانش ارتباطات، رسانهای زمینه ساز و منتظر، برای تحقق مدینه فاضله و جامعه مورد نظرامام زمان( فراهم آوریم و با استفاده مناسب از امکانهای سخت افزاری و نرم افزاری، محتوای اسلام و آثار ارزشمند آن را به جهانیان ارائه دهیم که البته این مهم، به تربیت نیروی انسانی و زیر ساختهای فنی نیازمند است.
“Retrospection” is one of the most effective methods of studying future in order to determine long-term future. In the present paper، by utilizing this method، we investigate the modeling aspects of communication in Messianic society for today’s society and answer questions such as the howness of the state of communication in today’s society; the features of communication in a “limited society” (modeling society) and the required steps to achieve the desired prospect; and in relation to the suitable communication in a limited society. The used method in this research is utilizing library and reviewing documents available in relation to Mahdaviat (Messianic) and interviewing a number of media’s specialists. The achievements of this research are as follows: that Islam is the religion of Truth and we should make its call heard by everyone and since Muslims desire goodness and prosperity for all human being، this benevolence calls for the preparation of the awaiting and paving-the-ground media for the realization of Utopia and Imam Mahdi’s desired society by utilizing communication knowledge. We should present Islam’s content and its valuable effects to the world with the appropriate use of hardware and software options which itself requires training manpower and building technical infrastructures.
خلاصه ماشینی:
"دستاورد این پژوهش عبارت است از این که اسلام دین حق است و باید ندای حق را به گوش همگان رساند و از آنجا که مسلمانان طالب خیر و سعادت همه بشر هستند، این خیرخواهی اقتضا میکند با بهره گیری از دانش ارتباطات، رسانهای زمینه ساز و منتظر، برای تحقق مدینه فاضله و جامعه مورد نظرامام زمان( فراهم آوریم و با استفاده مناسب از امکانهای سخت افزاری و نرم افزاری، محتوای اسلام و آثار ارزشمند آن را به جهانیان ارائه دهیم که البته این مهم، به تربیت نیروی انسانی و زیر ساختهای فنی نیازمند است.
از آنجا که رسانه دشمن، واقعیات را به نفع خود دستکاری میکند: «من الذین هادوا یحرفون الکلم عن مواضعه» (نساء: 46) و ظاهری فریبنده و ادبیاتی نرم دارد: «و من الناس من یعجبک قوله فی الحیاة الدنیا و یشهد الله علی ما فی قلبه و هو ألد الخصام» (بقره: 204) و دستگاه اطلاع رسانی آنها، جامعه مهدوی را رنج خواهد داد: «و لتسمعن من الذین أوتوا الکتاب من قبلکم و من الذین أشرکوا أذی کثیرا و إن تصبروا و تتقوا فإن ذلک من عزم الأمور» (آل عمران: 186) واز پای نمی نشیند، مگر اینکه امت اسلامی را به تمکین به خواستههایشان وادار کند: «و لن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم» (بقره: 120)؛ آری، با توجه این موارد، اردوگاه کفر در عصر ارتباطات، در جدال با دانش آسمانی، میخواهد دلهای مردم را با خود همراه کند که در این عرصه وظیفه رسانه است تا با افزایش عقلانیت در ارتباطات، ابتدا دوام رابطه با مخاطبان را تحقق بخشیده و سپس با عمق بخشیدن به تأثیر پیام با این رهزنان به مقابله جدی بپردازد (متکازینی،1391: 50)."