چکیده:
کیفیتبخشی به آموزش, گزینهای است که تمامی نظامهای آموزش پرورش جهان به آن توجه دارند. که حذف خطاهاء رفع نیازهای فراگیران، دسترسی به آموزش اثریخش, بهبود دایمی جریان یاددهی- یادگیری و در نهایت مطابقت با استانداردهای بینالمللی آموزشی را تامین مینماید؛ یکی از حوزههای مهم و اساسی در این رابطه. قابلیتهای حرفهای مدرسان مراکز تربیت معلم می باشد؛ که با اتکا به آن آموزشی اثربخش را شاهدیم. و فرآیند یاددهی - یادگیری به گونهای موثر اجرا می گردد. بررسی گردد. مقاله حاضر با استناد به پژوهش نگارنده تحت عنوان کیفیتپخشی آموزشی مراکز تربیت معلم در ایران با توجه به عوامل پداگوژی و جامعهشناسی از دیدگاه مدیران» مدرسان و دانشجویان مراکز تربیت معلم" ارائه میگردد. هرچند موارد فوق دریرگیرنده موارد پژوهش استناد شده نمیباشد. لاکن براساس موضوع مقاله به فرضیه یک که مهارتهای حرفهای معلمان میباشد اشاره شده است. در پژوهش فوق, با جامعه آماری که کل مدیران» مدرسین و دانشجویان مراکز تربیت معلم را پوشش داده است» مهارتهای حرفهای و عملی مدرسین از دیدگاه دانشجویانء مدیران» مدرسان تفاوت معناداری دارد. و از آنجا که در این پژوهش ۱۸ درصد از واریانس کیفیتبخشی مراکز تربیت معلم توسط مهارت حرفهای و عملی مدرسین تبیین شده است؛ مهمترین عامل در کیفیتبخشی به عملکرد مراکز تربیت معلم» از دیدگاه مدیران؛ دانشجویان و مدرسان, روشهای آموزشی بهکار گرفته شده توسط مدرسان ارزیابی شده است و روشهای آموزشی جهتدهندة کل فرآیند آموزشی خواهد بود. با توجه به حساسیتهای فوق و روند تعبیرات فنآوری در عرصه تعلیم و تربیت و به تبع آن بهکارگیری موثر در روشهای نوین آموزشی و همچنین تجربیات عملی در پست معاونت آموزشی طی سالهای متمادی نگارنده را بر آن داشت تا نگاهی مجدد به قابلیتهای حرفهای مدرسان مراکز تربیت معلم داشته و راهکارهایی را در این راستا پیشنهاد نماید.
Education quality is an option that all education systems of the world take it into account. In education quality which includes omitting errors, answering the learners’ needs, accessing an effective education, permanent improvement of teaching-learning current and finally meeting international education standards, teacher and his training is the central point of education quality. Teachers’ professional capabilities and skills can be regarded as one of the important and basic fields in this regard by which we will observe an effective education. This paper is presented by referring to the writer's research entitled "The study of the education quality of Iran’s teacher training centers considering pedagogical and sociological factors according to managers’, teachers’ and students’ view of those centers". In this research, teachers’ professional and practical skills had a significant difference in accordance with students’, managers’ and teachers’ views. And, 18% of quality variance of Teachers Training Centers has been specified by teachers’ professional and practical skill. Finally, educational methods were considered as the most important factor in quality of Teachers Training Centers by managers, students and teachers and educational methods will direct the whole of education process. According to those sensitivities and technological interpretation,trend in education and training area and in consequence, its effective employment in educational modern methods and so practical experience as deputy of education during years motivated the writer to have a look back to the teachers’ professional capabilities in Teachers Training Centers and recommend some guidelines
خلاصه ماشینی:
"ﺑﺮای ﻧﻴﻞ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻫﺪف، ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻣﺤﺘﻮای آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻌﻠﻤﺎن واﺟﺪ اﻫﻤﻴﺖ اﺳﺖ )ﻳﻮﻧﻴﺴﻒ، 8002( ﭘﻨﺞ ﻋﻨﺼﺮ ﻛﻠﻴﺪی ﻛﻪ ﺑﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﺆﺛﺮﻧﺪ؛ ﭼﻨﻴﻦ ﻋﻨﻮان ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ: - ﻣﺤﻴﻂ - ﻧﻘﺶ داﻧﺸﺠﻮ - ﻣﺤﺘﻮای ﻳﺎدﮔﻴﺮی - ﻓﺮآﻳﻨﺪ آﻣﻮزﺷﻲ - اﻫﺪاف و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻛﺴﺐ ﻣﻬﺎرت ﺣﺮﻓﻪای در زﻣﻴﻨﻪ ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺤﻴﻂﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ﻃﺮاﺣﻲ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎ و واﺣﺪﻫﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ﺳﺎزﻣﺎندﻫﻲ ﻣﺤﺘﻮای ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی روشﻫﺎی ﻣﺆﺛﺮ ﻳﺎددﻫﻲ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی، اﺳﺘﻔﺎده از رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ آﻣﻮزش و ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی روشﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ ارزﺷﻴﺎﺑﻲ در ارﺗﻘﺎی ﻛﻴﻔﻲ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻧﻘﺸﻲ اﺳﺎﺳﻲ اﻳﻔﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.
Dewey 831 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/ دوره ﭘﻨﺠﻢ/ ﺷﻤﺎره 41/ ﺑﻬﺎر 2931 ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪای و ﻋﻤﻠﻲ ﻣﺪرﺳﺎن ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺪﻳﺮان، ﻣﺪرﺳﺎن و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن روﻳﻜﺮد ﻳﺎددﻫﻲ- ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻜﺘﺐ اﻧﺴﺎنﮔﺮاﻳﻲ ﻣﻌﻠﻢ در روﻳﻜﺮد رﻓﺘﺎرﮔﺮاﻳﻲ، ﻧﻘﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦﻛﻨﻨﺪهای دارد.
041 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/ دوره ﭘﻨﺠﻢ/ ﺷﻤﺎره 41/ ﺑﻬﺎر 2931 ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪای و ﻋﻤﻠﻲ ﻣﺪرﺳﺎن ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺪﻳﺮان، ﻣﺪرﺳﺎن و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن - ﻣﻌﻤﻮﻻ، آﻣﻮزش ﻋﻤﻠﻲ ﺑﻪﺻﻮرتﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻬﺎرتﻫﺎ و ﻛﺴﺐ آنﻫﺎ، ارزﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﺠﺮب، ﻣﺪﻳﺮان ﻣﺪارس و اﺳﺘﺎدان داﻧﺸﮕﺎه و ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ آﻟﻤﺎن، اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن، ژاﭘﻦ اﻧﺠﺎم ﻣﻲﺷﻮد.
241 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/ دوره ﭘﻨﺠﻢ/ ﺷﻤﺎره 41/ ﺑﻬﺎر 2931 ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪای و ﻋﻤﻠﻲ ﻣﺪرﺳﺎن ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺪﻳﺮان، ﻣﺪرﺳﺎن و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن روش ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺮاواﻧﻲ، درﺻﺪ، ﻧﻤﻮدار و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻣﺮﻛﺰی ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد و آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﻴﺮه اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ."