چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامهای مداخلهای در زمینه آموزش حافظه کاری واجی و بررسی تاثیر آن بر افزایش میانگین طول گفته بهمثابه شاخصی از رشد زبان است. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی از نوع تکآزمودنی بود. نمونههای مورد بررسی، 4 کودک با آسیب زبانی ویژه بودند که با روش نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری این کودکان در شهر تهران، انتخاب شدند و به مدت 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. میانگین طول گفته در مرحله خط پایه 3 بار و در مرحله درمانی، 5 بار اندازهگیری و تغییرات آن بررسی شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که بین میانگین طول گفته این کودکان، پیش از ورود به برنامه آموزشی و پس از آن تفاوت دارد. نتیجهگیری: برنامه آموزشی در زمینه حافظه کاری واجی بر افزایش میانگین طول گفته در کودکان با آسیب زبانی ویژه تاثیر دارد؛ و این روش میتواند بهمثابه یکی از راهکارهای درمانی در جهت کاهش مشکلات زبانی کودکان با آسیب زبانی ویژه بهکار رود.
Objective: The objective of this research is to develop a phonological working memory intervention program (PWMIP) and to survey its effects on increasing mean length of utterance as a language development criterion.
Method: this research was conducted by single subject method. The sample includes 4 children with specific language impairment. The sample was selected after intellectual، auditory، motor tests for participation in interventional program. The mean lengths of utterance of the sample were measured 3 times in the base line and 5 times in treatment period and changes were written down. They passed 10 sessions training.
Results: The results showed that difference in mean length of utterance before and after of training were significant.
Conclusion: It is reasonable to draw a conclusion that PWMIP can be used as an effective treatment strategy to decrease language difficulties of children with specific language impairment.