چکیده:
هدف: در پژوهش حاضر، بیان نوشتاری دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای اختلال یادگیری فارسیزبان شهر تهران با توجه به استفاده از ابزارهای مختلف انسجام مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتهاست. روش: طرح تحقیق از نوع پژوهشهای پسرویدادی (علّی– مقایسهای) است. رویکرد زبانشناسی اتخاذ شده رویکردی نقشگرا است و نظریه هلیدی و متیسون (2004) برای تحلیل دادههای گردآوری شده استفاده شده است. نمونه آماری مورد بررسی، 25 دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری و 25 دانشآموز پسر عادی 10 تا 12 ساله بودند. ابزار مورد استفاده، 3 خردهآزمون (خوانداری، تصویری، و شنیداری) محققساخته بود. یافتهها: پس از استخراج فراوانی ابزارهای مختلف انسجام، با استفاده از آمار توصیفی دادهها توصیف شدند و سپس با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره معناداری اختلاف مشاهده شده بین دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که در سطح 05/0 =αاختلاف مشاهده شده بین دو گروه در کاربرد همه انواع ابزارهای انسجام معنادار بوده است.
Objective: In this research the frequency of different cohesive devices in the written narratives of Farsi speaking students with and without learning disorders are compared.
Method: The research method is Ex Post Facto or Causal Comparative. Halliday and Matthiessen's (2004) systemic functional approach was applied for analyzing the data. 25 boys with learning disorder and 25 boys without learning disorder were selected. The informants were 10 to 12 years old. Three researcher-made subtests (reading، visual، and listening) were administered for gathering the written data. Findings: Descriptive statistics were used to describe the data. Then Multi Analysis of Variation was used to analyze the significance between the differences of frequencies of cohesive devices.
Results: Results showed that the difference of frequency of usage in the written narratives between students with and without learning disorder is significant if α=0/05.