چکیده:
ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﭘﺎﻛﻴﺰﮔﻲ در ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣﻲ از اﻫﻤﻴﺖ وﻳﮋهای ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده و اﻳﻦﭘﺎﻛﻴﺰﮔﻲ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ رﻋﺎﻳﺖ ﻧﻜﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ و دوری از آﻟﻮدﮔﻲ ﻓﺮدی ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻤﺎم ﺟﻨﺒﻪﻫﺎیزﻧﺪﮔﻲ اﻧﺴﺎﻧﻲ و آﻟﻮدﮔﻲﻫﺎی ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ را ﻧﻴﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ازآﻟﻮدﮔﻲﻫﺎ ﻛﻪ اﻣﺮوزه ﺟﺰء اﻫﺪاف ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺤﻴﻂ اﺳﺖ، از ﻗﺮنﻫﺎ ﭘﻴﺶ، از وﻇﺎﺋـﻒ ﻓﺮدﺑﺎ اﻳﻤﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺗﻤﺎم اﻳﻦ اﻋﻤﺎل ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ دﻋﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻳﺎد ﺧﺪا اﻧﺠﺎم ﺷﻮد وﻋﺒﺎدت ﻣﺤﺴﻮبﮔﺮدد. در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ آﻳﺎت ﻗﺮآﻧﻲ و رواﻳﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻓﺮدی و ﻣﺤﻴﻂ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.روشﻫﺎ: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ در دﺳﺘﺮس ﺷﺎﻣﻞ ﻗﺮآن وﺗﻔﺎﺳﻴﺮ و ﻛﺘﺎبﻫﺎی ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺤﺎراﻻﻧﻮار، ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏﻪ، ﺧﺼﺎل، ﺻﺤﻴﻔﻪ ﺳﺠﺎدﻳﻪ، اﺻﻮل ﻛﺎﻓﻲ، ﻣﺠﻤﻊاﻟﺒﻴﺎن و ﺳﺎﻳﺮ ﻧﺸﺮﻳﺎت ﻣﻮﺟﻮد ﻓﻴﺶﺑﺮداری و ﺟﻤﻊﺑﻨﺪی ﺷﺪه اﺳﺖ.ﻧﺘﺎﻳﺞ: آﻳﺎت ﻗﺮآن و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اﺣﺎدﻳﺚ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻓﺮدی، ﺑﻪ ﺗﻔﻜﻴﻚ دﻫﺎن ودﻧﺪان، ﻣﻮ و ﻧﺎﺧـﻦ، ﻟﺒﺎس و ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻪﺻﻮرت ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ آب، ﻣﺴـﻜﻦ، زﺑـﺎﻟﻪ، ﻣـﻮاد ﻏﺬاﻳـﻲ و ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺑﺤﺚ اﻣﺮوز در راﺳﺘﺎی اﺣﻴﺎء ﺗﻔﻜﺮ دﻳﻨﻲ، ﻣﺒﺎﻧﻲ اﻋﺘﻘﺎدی و ﻋﻤﻠﻲ ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﻨﻲاﺳﻼﻣﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻢ و ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار در اﻗﺪاﻣﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﻘﺶﻣﺆﺛﺮی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و در اﻓﺰاﻳﺶ آﮔﺎﻫﻲ، آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ ﺳﺮﻟﻮﺣﺔ ﺗﻼشﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.
خلاصه ماشینی:
")ﺷﻌﺮاء، 98 و ﺻﺎﻓﺎت، 48( در آﻳﺎت زﻳﺎدی ﻧﻴﺰ ﺗﻌﺎرﻳﻒ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﻼم و ﺳﻼﻣﺘﻲ، ﻧﻌﻤﺖ و ﻫﺪﻳﻪ اﻟﻬﻲ )اﺣﺰاب 44 و ﻳﺲ 85 و ﻗﻠﻢ 34 و اﻧﺒﻴﺎ 96(، از ﻳﻚ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ و در ﻳﻚ راﺳﺘﺎ ﻗﺮار دارد لهم دار السلام عند ر بهم وه و ول یهم بما کانوا یعملون )اﻧﻌﺎم، 721 و ﻳﻮﻧﺲ، 52( ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی را درﺑﺮ ﻣﻲﮔﻴﺮد: ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺘﻲ و اﻣﻨﻴﺖ داﺧﻞ ﺷﻮﻳﺪ ادخ لوها بسلام آمنین ) ( 25 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 8831 اﻧﺴﺎن ﻣﺆﻣﻦ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺘﻲ ﺟﺴﻤﻲ اﺳﺖ: ﺧﻮدﺗﺎن را ﺑﺎ دﺳﺘﺎن ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻫﻼﻛﺖ ﻧﻴﺎﻧﺪازﻳﺪ ولا تلقوا بأ یدیکم إلی ال تهلکة )ﺑﻘﺮه، 591(، )ﻗﺮآن اﻟﻜﺮﻳﻢ، 8631( ﺣﻀﺮت ﻋﻠﻲ )ع( ﺳﻼﻣﺘﻲ و اﻣﻨﻴﺖ را دو ﻧﻌﻤﺖ اﻟﻬﻲ ﻣﻲداﻧﺪ )النعمتان مجهولتان الصحته و الایمان(.
)ﺣﺮ ﻋﺎﻣﻠﻲ، 0631( 45 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 8831 اﺳﺘﺤﻤﺎم ﺣﻤﺎم رﻓﺘﻦ ﻳﻜﻲ از ﻧﻜﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ ﻣﻬﻢ در اﺳﻼم ﺑﻮده و ﺑﺮای ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻣﺮدم ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﺑﺎ اﻫﻤﻴﺖ ﻣﺜﻞ ﻧﻤﺎز ﺟﻤﻌﻪ و ﺷﺐﻫﺎی ﻗﺪر و روزﻫﺎی ﻋﻴﺪ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺴﻴﺎری ﺑﺮ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻧﻤﻮده، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از اﻋﻤﺎل اﺻﻠﻲ ﻋﺒﺎدی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و دارای ﺛﻮاب زﻳﺎدی اﺳﺖ، ﺑﻪﻃﻮریﻛﻪ ﺑﺨﺸﻲ از اﺣﺎدﻳﺚ ﻧﺎم اﺑﻮاب آداباﻟﺤﻤﺎم را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ.
)ﺣﺮ ﻋﺎﻣﻠﻲ، 0631( 66 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 8831 ﺣﻔﻆ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﺳﻼم )ص( از ﺗﻤﺜﻴﻞ ﻣﺎدر اﺳﺘﻔﺎده ﻛﺮده اﺳﺖ زﻳﺮا ﺟﻨﺒﺔ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ دارد و ﺑﻪ واﻛﻨﺶ ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻣﻄﻠﻮﺑﻲ از ﻟﺤﺎظ زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲﺷﻮد.
ﺧﺪاوﻧﺪ اﻧﺴﺎن را ﺑﻪ ﺑﻬﺮهوری ﻣﻨﺎﺳﺐ و در ﺣﺪ ﺷﺎن ﺧﻮد از ﻣﻮاﻫﺐ و ﻧﻌﻤﺖﻫﺎی اﻟﻬﻲ اﻣﺮ ﻛﺮده اﺳﺖ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺑﮕﻮ ای ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ زﻳﻨﺖﻫﺎی ﺧﺪا را 07 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 8831 ﻛﻪ ﺑﺮای ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺧﻮد آﻓﺮﻳﺪه ﺣﺮام ﻛﺮده و از روزی ﺣـﻼل و ﭘﺎﻛﻴﺰه ﻣﻨـﻊ ﻛﺮده اﺳﺖ."