چکیده:
اﻣﺮوزه ﻋﻠﻲرﻏﻢ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖﻫﺎی ﻋﻠﻤﻲای ﻛﻪ در زﻣﻴﻨﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﻧﻮزادان در دﻧﻴﺎ رخ دادهاﺳﺖ ﻫﻨﻮز ﺑﺴﻴﺎری از ﻧﻮزادان ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎی ﺑﺤﺮاﻧﻲ ﭘﺰﺷﻜﻲ از وﺿﻌﻴﺖﺑﺴﻴﺎر ﻧﺎﻣﺴﺎﻋﺪی ﺟﻬﺖ اداﻣﻪ ﺣﻴﺎت رﻧﺞ ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ. ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺮاﻗﺒﻴﻦ ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ و ﺣﺘﻲ واﻟﺪﻳﻦاﻳﻦ ﻧﻮزادان ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺎﺗﻤﻪدادن ﺑﻪ رﻧﺞ ﭘﺎﻳﺎنﻧﺎﭘﺬﻳﺮ آنﻫﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻛﻤﻚ ﺑﻪ آﻧﺎن ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺪارک ﻣﻌﺘﺒﺮی ﻛﻪ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﻓﻲاﻟﺤﺎل ﭘﺰﺷﻜﺎﻧﻲ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﺗﺎﻧﺎزی ﻓﻌﺎلداوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ، در ﻛﺸﻮرﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻠﻨﺪ، آﻣﺮﻳﻜﺎ، اﻧﮕﻠﻴﺲ و اﺳﺘﺮاﻟﻴﺎ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ وﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﻧﻮزادان ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺑﺸﺮﻳﺖ اﻗﺪام ﺑﻪ اﺗﺎﻧﺎزی ﻏﻴﺮداوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ در ﻧﻮزادان اﻟﺰاﻣﻲ اﺳﺖ.در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻠﻴﻪ ادﻳﺎن اﻟﻬﻲ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺧﻮد را ﺑﻪ وﺿﻮح ﺑﺎ اﺗﺎﻧﺎزی ﺑﻴﺎنﻛﺮدهاﻧﺪ، اﻳﻦ ﺳﺆال ﻣﻄﺮح اﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻧﺴﺎنﻫﺎی ﻣﺪﻋﻲ اﺧﻼق و ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ ازﻗﺎﻧﻮﻧﻲﺳﺎﺧﺘﻦ ﺳﻘﻂ ﺟﻨﻴﻦ در ﭼﻨﺪ دﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺗﺎ اﺗﺎﻧﺎزی ﻧﻮزادان و ﻛﻮدﻛﺎن ﻣﻌﻠﻮل ﺳﻘﻮطﻛﺮدهاﻧﺪ و ﺑﺎ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﭘﺮوﺗﻜﻞ ﮔﺮوﻧﻴﻨﮕﻦ در دﻓﺎع از اﺗﺎﻧﺎزی ﻧﻮزادان ﻣﻲﻛﻮﺷﻨﺪ. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺮوری ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﻛﺘﺐ و ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻌﺘﺒﺮ دﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﻧﻘﺪ و ﺑﺮرﺳﻲ اﻳﻦ ﭘﺮوﺗﻜﻞ ﻣﻲﭘﺮدازد.
خلاصه ماشینی:
"ﻛﻠﻴﻪ آن ﻧﻮزادان ﺑﻪ ﻓﺮمﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎر ﺷﺪﻳﺪ از اﺳﭙﺎﻳﻨﺎ ﺑﻴﻔﻴﺪا ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻮدﻧﺪ دادﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭼﻬﺎر ﻣﻌﻴﺎر ﺑﺮای ارزﻳﺎﺑﻲ ﻧﻘﺪی ﺑﺮ ﭘﺮوﺗﻜﻞ ﮔﺮوﻧﻴﻨﮕﻦ در ﺣﻤﺎﻳﺖ از اﺗﺎﻧﺎزی ﻧﻮزادان ﻣﻌﻠﻮل از ﻣﻨﻈﺮ اﺧﻼﻗﻲ ﻫﺮ ﻣﻮرد اﻗﺪام ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ: 1ـ ﺣﻀﻮر ﻧﺎاﻣﻴﺪﻛﻨﻨﺪه و ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻤﻞ درد و رﻧﺞ و ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﺿﻌﻴﻒ از زﻧﺪﮔﻲ؛ 2ـ رﺿﺎﻳﺖ ﭘﺪر و ﻣﺎدر؛ 3ـ ﻣﺸﻮرت ﺑﺎ ﭘﺰﺷﻚ ﺑﻲﻃﺮف و ﺗﻮاﻓﻖ ﺧﻮد ﭘﺰﺷﻜﺎن ﻣﻌﺎﻟﺞ؛ 4ـ اﻧﺠﺎم روش ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه در ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ )ﺗﻴﺲ ﺳﻴﺮی، ﻣﻮﻟﺖ و ﻛﻼی ﺳﻮرم، 5002 م.
( ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻫﺠﺪﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 0931 54 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺑﺤﺚ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﺻﺮاﺣﺖ ﺑﻴﺎن ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ از اﺗﺎﻧﺎزی ﻣﻐﺎﻳﺮ ﺑﺎ ﻗﻮاﻧﻴﻦ اﻟﻬﻲ ﺑﻮده و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻗﺘﻞ ﻓﻌﺎل ﻧﻮزادان، ﻏﻴﺮاﺧﻼﻗﻲ، ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ از ﺣﻘﻮق ﭘﺰﺷﻜﻲ اﻃﻔﺎل و ﺣﻤﺎﻳﺖ از آﻧﺎن اﺳﺖ و ﺑﺎ ردﻛﺮدن ﭘﺮوﺗﻜﻞ ﮔﺮوﻧﻴﻨﮕﻦ، ﻣﻲﮔﻮﻳﻴﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻘﻂ ﺟﻨﻴﻦ اﺗﺎﻧﺎزی ﻧﻮزادان ﻧﻴﺰ ﻣﺴﺄﻟﻪ اﺧﻼﻗﻲ ﭘﻴﭽﻴﺪهای اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﻫﺰاران ﺳﺎل ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻴﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ.
آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮاﻧﻴﻢ ﻗﺘﻞ ﻓﻌﺎل ﻧﻮزاد اﻧﺴﺎن را ﮔﺎﻫﻲ اوﻗﺎت ﺻﺤﻴﺢ و اﺧﻼﻗﻲ داﻧﺴﺘﻪ و ﮔﺎﻫﻲ آن را ﻗﺘﻞ ﺑﻨﺎﻣﻴﻢ؟ آﻳﺎ ﺑﻪ ﺳﺎدﮔﻲ ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻣﺮگ ﺑﺮاﻳﺶ ﺑﻬﺘﺮ از زﻧﺪﮔﻲ اﺳﺖ ﻳﺎ ﺑﺎر ﻣﺎﻟﻲﺑﻮدﻧﺶ ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﻨﮕﻴﻦﺗﺮ اﺳﺖ؟ ﺣﺘﻲ اﮔﺮ ﻳﻜﻲ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ از اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶﻫﺎ آری اﺳﺖ، آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ اﺟﺮای ﺳﻴﺎﺳﺖ اﻛﺮم ﭘﻴﻤﺎن، زﻳﻨﺐ ﻋﺒﺎﺳﻲ دﻗﻴﻖ و ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎرت ﻣﺤﺎﻛﻢ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﻗﺘﻞ ﻋﺎﻣﺪاﻧﻪ ﻧﻮزادان ﺳﺎﻟﻢ، در ﻗﺮن ﺑﻴﺴﺖ و ﻳﻜﻢ اﻗﺪام ﺑﻪ اﺗﺎﻧﺎزی ﻧﻮزادان ﻛﻪ ذاﺗﺎ ﻋﻤﻠﻲ ﻏﻴﺮ اﺧﻼﻗﻲ اﺳﺖ ﻧﻤﻮد؟ در رواﻳﺖﻫﺎی ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ داﺳﺘﺎن اﺑﺮاﻫﻴﻢ و اﺳﺤﺎق و ﻳﺎ اﮔﺎﻣﻤﻨﻮن ﭘﺎدﺷﺎه ﻣﺎﻳﺴﻨﺎ ﻛﻪ ﻣﻨﺎزﻋﻪی او ﺑﺎ اﺷﻴﻞ ﻣﻘﺪﻣﻪی داﺳﺘﺎن ﺣﻤﺎﺳﻲ اﻳﻠﻴﺎد اﺳﺖ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰی در ﺧﺼﻮص ﻗﺘﻞ ﺗﺮﺣﻢآﻣﻴﺰ ﻧﻮزادان وﺟﻮد ﻧﺪارد."