چکیده:
ﻫﺪف: ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف آزﻣﻮن رواﺑﻂ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻋﯿﻨﯽ، ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺳﺒﮏﻫﺎیﻣﻘﺎﺑﻠﻪ، واﮐﻨﺶﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎ و رﺿﺎﻣﻨﺪی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. روش: روش ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺣﺎﺿﺮ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ وﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری 0005 داﻧﺸﺠﻮی ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ ﮐﺮﻣﺎﻧﺸﺎه ﺑﻮد ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آنﻫﺎ003 داﻧﺸﺠﻮی )051 ﭘﺴﺮ و 051 دﺧﺘﺮ( ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻋﯿﻨﯽ ﺗﻨﯿﺪﮔﯽ )ﮐﺎرﯾﻮ و ﻫﯿﻤﺎن، 5002(، ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺗﻨﯿﺪﮔﯽ دوران داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ )ﮔﺎدزﻻ، 1991(،ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖﻫﺎی ﺗﻨﯿﺪﮔﯽزا )ﮐﻮﻫﻦ، ﺟﺎﻧﮓ و اﺳﺘﯿﻦ، 6002( و ﻣﻘﯿﺎس ﭼﻨﺪﺑﻌﺪی رﺿﺎﯾﺖ اززﻧﺪﮔﯽ )ﻫﺒﻨﺮ، 4991( ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﮐﯽ از راﺑﻄﮥ ﻣﺜﺒﺖ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻋﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎیﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و راﺑﻄﮥ ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺎ ﻫﯿﺠﺎنﻣﺪاری و واﮐﻨﺶﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎ و راﺑﻄﮥ ﻣﻨﻔﯽ ﺑﯿﻦﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪﻣﺪاری و رﺿﺎﻣﻨﺪی ﺑﻮد. راﺑﻄﮥ ﻣﺴﺌﻠﻪﻣﺪاری ﺑﺎ رﺿﺎﻣﻨﺪی ﻣﺜﺒﺖ و راﺑﻄﮥﻫﯿﺠﺎنﻣﺪاری و واﮐﻨﺶﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎ ﺑﺎ رﺿﺎﻣﻨﺪی ﻣﻨﻔﯽ ﺑﻮد. ﻣﺴﺌﻠﻪﻣﺪاری و ﻫﯿﺠﺎنﻣﺪاری ﻣﯿﺎﻧﺠﯽراﺑﻄﮥ ﺗﻨﯿﺪﮔﯽ ﻋﯿﻨﯽ و ذﻫﻨﯽ ﺑﺎ واﮐﻨﺶﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎ و رﺿﺎﻣﻨﺪی ﺑﻪﻃﻮرﻧﺴﺒﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪدر اﻟﮕﻮی واﺳﻄﻪای ﻣﺴﺌﻠﻪﻣﺪاری 13 درﺻﺪ و در اﻟﮕﻮی واﺳﻄﻪای ﻫﯿﺠﺎنﻣﺪاری 72 درﺻﺪ از وارﯾﺎﻧﺲرﺿﺎﻣﻨﺪی را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﮐﺮدﻧﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺣﺎﺿﺮ آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎی اﻧﻄﺒﺎﻗﯽ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺗﺠﺎرب ﺗﻨﯿﺪﮔﯽزا از اﻫﻤﯿﺖ و ﺿﺮورت وﯾﮋه ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره2 )62(، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931، 821-111 821-111 ,3102 Journal of Applied Psychology, Vol. 7, No. 2(26), summer رواﺑﻂ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﯿﻦ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻋﯿﻨﯽ، ﺗﻨﯿﺪﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺳﺒﮏﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ، ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎ و رﺿﺎﯾﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 5 ﮐﯿﻮان ﮐﺎﮐﺎﺑﺮاﯾﯽ1، اﻣﯿﺪ ﺷﮑﺮی2*، ﺣﺴﯿﻦ ﭘﻮرﺷﻬﺮﯾﺎر3، ﺻﺎدق ﺗﻘﯽﻟﻮ 4 و ﻣﺮﯾﻢ ﺑﺎﻗﺮی درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 91/21/19؛ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ: 71/1/29؛ ﭘﺬﯾﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 12/5/29 1*.
ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻋﯿﻨﯽ، ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، واﮐﻨﺶ ﺑﻪ ﺗﻨﺸﮕﺮﻫﺎ و رﺿﺎﻣﻨﺪی ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻋﯿﻨﯽ ﺧﻮدﺗﺤﻤﯿﻠﯽ ﺗﻌﺎرضﻫﺎ ﻧﺎﮐﺎﻣﯽﻫﺎ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮﻫﺎ رﻓﺘﺎری ﻓﺸﺎرﻫﺎ 1 ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﻋﯿﻨﯽ **63/0 1 ﻧﺎﮐﺎﻣﯽﻫﺎ **24/0 **52/0 1 ﺗﻌﺎرضﻫﺎ **14/0 **94/0 **83/0 1 ﻓﺸﺎرﻫﺎ **53/0 **72/0 **83/0 **23/0 1 ﺗﻐﯿﯿﺮﻫﺎ **42/0 **04/0 **71/0 **12/0 **23/0 1 ﺧﻮدﺗﺤﻤﯿﻠﯽ **03/0 **23/0 **53/0 **62/0 **44/0 **53/0 1 ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ **66/0 **44/0 **53/0 **33/0 **72/0 **14/0 **92/0 1 ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ **95/0 **16/0 **22/0 **33/0 **92/0 **42/0 **33/0 **13/0 1 رﻓﺘﺎری **61/0 **03/0 **82/0 **43/0 *11/0 **92/0 **61/0 **12/0 **13/0- 1 ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ **93/0- **53/0- **93/0- **51/0- **62/0- **02/0- **52/0- **13/0- **53/0 90/0- رﺿﺎﻣﻨﺪی 50/0<P 10/0<P 811 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 7/ ﺷﻤﺎره 2 )62(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 رواﺑﻂ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﯿﻦ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻋﯿﻨﯽ، ﺗﻨﯿﺪﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ...
Kaplan, Liu & Kaplan 221 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 7/ ﺷﻤﺎره 2 )62(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 رواﺑﻂ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﯿﻦ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻋﯿﻨﯽ، ﺗﻨﯿﺪﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ...
McKean, West & Tony 421 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 7/ ﺷﻤﺎره 2 )62(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 رواﺑﻂ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﯿﻦ ﻓﺸﺎرﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻋﯿﻨﯽ، ﺗﻨﯿﺪﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ..."