خلاصه ماشینی:
"ستاد نظر، استاد عمل دکتر حسن بلخاری1 الف) هنر ایرانی-اسلامی در گسترهای وسیع از زمان، مستند و متکی بر بنیانهای نظری، مکاشفات عرفانی و تأملات عمیق حکمی، هویت یافته و در آثاری عظیم و شگرف متجلی گردیده است.
در این میان نگارگری که از جملهی بارزترین و شکوهمندترین جلوههای هنر اسلامی-ایرانی است در طی مسیر در حال تعالی خویش از مکتب بغداد تا مکاتبی چون مکتب قزوین، مکتب هرات، مکتب تبریز، مکتب شیراز و مکتب اصفهان، شاهکارهایی آفریده که به تمامی، ظهور بارز خلاقیت، خیال، حکمت، شهود، کشف و مواجهات عرفانی و روحانی ایرانیان در پرتو نگاه و نظر جلالی و جمالیشان به عالم و آدم است.
البته تردیدی نیست که تأملات کشفی، نظری و شهودی حکمای مسلمان در باب نور و رنگ، دستمایهای غنی برای خیالپردازیهای خلاقانهی این نگارگری و نگارگرانش فراهم آورده است؛ نظریهپردازی شگفت مردانی چون اخوانالصفا، امام محمد غزالی، شیخ اشراق، ابنسینا، فارابی، مولانا و ابنعربی و نیز عرفایی چون نجم رازی، نجمالدین کبری، علاءالدولهی سمنانی در مباحثی چون خیال منفصل و متصل، انوار عرفانی و رنگهای روحانی و نیز آفرینش قصص و تمثیلهای باشکوهی چون سلامان و ابسال، حیبنیقظان، آواز پر جبرئیل و ..."