چکیده:
ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻪ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺳﻼﻣﺖ، ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﭘﺰﺷﮑﯽ در ﻗﺮآن ﻣﯽﭘﺮدازد. ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ﺑﺎﺑﺮﺷﻤﺮدن ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﺳﻼﻣﺖ ﻧﺸﺎن داده ﮐﻪ ﻗﺮآن ﺑﺮای ﺑﯿﺎن ﺟﺰﺋﯿﺎت ﻣﻘﻮﻟﻪﺳﻼﻣﺖ و ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺮدم ﻧﺎزل ﻧﺸﺪه اﺳﺖ و اﻣﮑﺎن ﻋﻘﻠﯽ آن ﻧﯿﺰ وﺟﻮد ﻧﺪارد، وﻟﯽ ﮐﻠﯿﺎت وﻣﺒﺎﻧﯽ و اﺻﻮل آﻧﻬﺎ را ﺑﯿﺎن ﮐﺮده اﺳﺖ؛ زﯾﺮا اﯾﻦ اﺻﻮل و ﻣﺒﺎﻧﯽ در راﺳﺘﺎی ﻫﺪاﯾﺖ اﻧﺴﺎناﺳﺖ. ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﺮدم زﻣﺎﻧﯽ ﻣﯿﺴﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮدم ﺳﺎﻟﻢ و ﺗﻨﺪرﺳﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪای ﺑﯿﻤﺎر ﺟﺎﻣﻌﻪراﮐﺪ اﺳﺖ، اﻣﺎ دﯾﻦ اﺳﻼم دﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ و رﺷﺪ و ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﯽ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، ﺳﻼﻣﺖ،در ﻣﺘﻦ دﯾﻦ ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺑﺮﺧﯽ آﯾﺎت و اﺣﺎدﯾﺚ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺗﻮان آن را ﺑﻪ اﺛﺒﺎت رﺳﺎﻧﺪ.در اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺴﺎوی ﺑﺎ ﻣﺮگ ﺗﺪرﯾﺠﯽ،اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف در ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ، ﺑﺪن اﺑﺰاری ﺑﺮای روح، ﻣﯿﺎﻧﻪروی در ﺑﻬﺪاﺷﺖ، رﺷﺪ ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﻋﺪم ﺗﺴﻠﻂ دﺷﻤﻦ، ﺑﺪن در ﺗﺴﺨﯿﺮ روح و... اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
" ﺻﺮاﺣﺖ از رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﺮگ ﻧﻬﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ: ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﺳﻼﻣﺖ در ﻗﺮآن / 721 ﺷﯿﺦ ﻃﻮﺳﯽ ﻫﺮ ﻋﻤﻠﯽ را ﮐﻪ ﻋﻮاﻗﺒﺶ ﻫﻼﮐﺖ و ﻧﯿﺴﺘﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺼﺪاق آﯾﻪ ﻓﻮق ﻣﯽداﻧﺪ )ﺗﻔﺴﯿﺮ ﺗﺒﯿﺎن، 2/151(؛ ﺑﺮای ﻣﺜﺎل، ﺷﺮوع ﺑﻪ ﺟﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﻗﺪرت ﺑﺮ دﻓﺎع ﻧﺒﺎﺷﺪ )ﻫﻤﺎن(، ﻓﻘﺮ زﯾﺎد )ﻃﺎﻟﻘﺎﻧﯽ، ﭘﺮﺗﻮی از ﻗﺮآن، 2/68(، اﺣﺴﺎن ﺑﯿﺶ از ﻇﺮﻓﯿﺖ )ﻫﻤﺎن(، ﻣﺼﺪاق آﯾﻪ و ﻧﻮﻋﯽ رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﺮگ اﺳﺖ )ﺑﻼﻏﯽ، اﻻء اﻟﺮﺣﻤﻦ 1/761 و ﻣﺮﺣﻮم ﻃﯿﺐ، 2/163(.
داﻧﺸﻤﻨﺪان ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺣﺎل داﯾﺮه اﻣﺮﺑﻪ ﻣﻌﺮوف را ﻣﺤﺪود ﻧﮕﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ؛ ﺑﺮای ﻣﺜﺎل، ﺿﯿﺎء اﻟﺪﯾﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻌﺮوف ﺑﻪ اﺑﻦ اﺧﻮه از ﻣﺤﺪﺛﺎن ﺷﺎﻓﻌﯽ ﻣﺼﺮ )846 ق/0521م( در آﺧﺮ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان »ﻣﻌﺎﻟﻢ اﻟﻘﺮﺑﮥ ﻓﯽ اﺣﻮال اﻟﺤﺴﺒﻪ« ﺑﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ، اﻣﻮر و وﻇﺎﯾﻒ 821 / ﻗﺮآن و ﻋﻠﻢ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره 21، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ش ﭘﺰﺷﮑﺎن اﺷﺎره دارد و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺣﺎدﯾﺚ ﻧﺒﻮی، ﻓﺮاﮔﯿﺮی ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ را واﺟﺐ ﮐﻔﺎﯾﯽ ﻣﯽداﻧﺪ )اﺑﻦ اﺧﻮه، ﻣﻌﺎﻟﻢ اﻟﻘﺮﺑﻪ ﻓﯽ اﺣﻮال اﻟﺤﺴﺒﻪ، ص452(.
431 / ﻗﺮآن و ﻋﻠﻢ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره 21، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ش در ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻋﻠﻤﻰ ﺑﯿﻦ ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﻄﻌﻰ و ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی ﺣﺪﺳﯽ ﺗﻔﺎوت ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﻣﻰﺷﻮد و اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻮع دوم در ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻋﻠﻤﻰ ﻗﺮآن ﺻﺤﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﭼﺮا ﮐﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی ﺣﺪﺳﯽ ﮔﺎﻫﻰ ﺻﺪﻫﺎ ﺳﺎل در ﺣﻮزه ﻋﻠﻢ ﻣﻰﻣﺎﻧﺪ، ﺳﭙﺲ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻰﮐﻨﺪ، )ﻫﻤﭽﻮن ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺑﻄﻠﻤﯿﻮﺳﻰ ) ptoemaosـ ﻗﺮن دوم م( در ﻣﻮرد اﯾﻨﮑﻪ زﻣﯿﻦ ﻣﺮﮐﺰ ﺟﻬﺎن اﺳﺖ و ﺧﻮرﺷﯿﺪ و ﺳﺘﺎرﮔﺎن در ﻫﻔﺖ ﻓﻠﮏ ﺑﻪ دور آن ﻣﻰﭼﺮﺧﻨﺪ."