چکیده:
دراین پژوهش به منظور آزمایش تاثیر تمرینات مراقبه تمرکزی بر کارکرد توجه پایدار، انتخابی و انتقالی، به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد30 نفر از زنان مراجعه کننده به یکی از مراکز یوگای شهر تهران به صورت داوطلبانه به عنوان گروه آزمایش و تعداد 30 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران که از لحاظ متغیر های جنس، سن و تحصیلات هم پایه با گروه آزمایش بودند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در پیش آزمون هر دو گروه آزمونهای عملکرد مداوم( CPT)، استروپ و مرتب کردن کارت های ویسکانسین (WCST) را انجام دادند. پس از آن گروه آزمایش تحت آموزش (در 3 جلسه گروهی) و تمرینات مراقبه تمرکزی (20 دقیقه تمرین 2 بار در روز به مدت 10 روز) قرار گرفتند. به گروه کنترل هیچگونه آموزش و تمرینی داده نشد. سپس در مرحله پس آزمون، آزمودنیهای هر دو گروه مجددا همان آزمونهای استفاده شده در پیش آزمون را انجام دادند. تحلیل کوواریانس نشان داد که در سطح معناداری05/0>P دو گروه در توجه پایدار و توجه انتخابی تفاوت معناداری نداشتند. اما در توجه انتقالی تفاوت معنادار به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی نوعی رویکرد سیستمی و فشرده است که به منظور اکتساب انواع 1 Manna 2 Meditation 3 Carson Langer 4 Kabat-Zinn 5 Hayes Wilson 6 Baer 7 Bishop 8, Moore Malinowski 9 Amigdala 10 insula 11 Stein 12 Weaver 13 mindfulness-based interventions 2 جدیدی از کنترل و خردمندی بر پایه توانمندیهای درونی برای آرمیدگی١، توجه کردن ، آگاهی و بنیش به کار می رود.
Shapiro 3Ryan Brown 4 Stuss 5 Rani, Rao 6 Chan polich 7 Zeidan 8 Davidson 9 Hodgins 10 Tang 11 Zeidan,Gordon,Goolkasian 3 آموزش مراقبه در کارکردهای شناختی مانند آرامش و کاهش حواس پرتی در مسائل ریاضی نقش داشته است .
در این راستا پژوهش حاضر به بررسی اثرات آموزش مراقبه تمرکزی بر کارکرد توجه پایدار، انتخابی و انتقالی در مدت زمان کوتاه پرداخته و با استفاده از آزمون های عصب روانشناختی (عملکرد مداوم ، استروپ ، ویسکانسین ) این سوال را مورد بررسی قرار داده است که آیا تفاوت معناداری بین کار کردهای توجهی افراد قبل و بعد از تمرینات مراقبه تمرکزی وجود دارد؟ و بدین منظور فرضیه های زیر صورت بندی شده است : ١- مراقبه تمرکزی موجب تقویت کارکردهای توجه پایدار می شود.
برای آزمون فرضیه سوم پژوهش و بررسی تاثیر مراقبه بر کارکردهای توجه انتقالی نمرات آزمون کارت های 1 Anderson 2 Lotez 13 ویسکانسین دو گروه آزمایش و گواه با هم مقایسه شد.
The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect.