خلاصه ماشینی:
"فصلنامه مطالعات انتخابات/سال دوم/شماره /4تابستان /1392ص 37-66 طبقهبندی استدلالها برای انتخاب رئیس جمهوری: الگوپردازی بر پایه درگیریهای مبتنی بر نگرش محمد علی حکیمآرا* چکیده {IBرأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک رفتار سیاسی،همچون دیگر رفتارهای اجتماعی،مبتنی بر نگرشهایی است که ارزیابیهای سیاسی و اجتماعی رأیدهنده را به نمایش میگذارد.
در پایان،سوگیری شخصیتی بر ویژگیهای شخصیتی نامزد تأکید میکند(پرسشهایی از این دست: «آیا خوشروست»،«با تحصیلات است»،«چقدر مورد تأیید شخصیتها و مراجع صلاحیتدار قرار دارد»،«سید است»،«پیشینه قومی یا نژادی معینی دارد»و دیگر ویژگیهایی از این قبیل!) فایدهمندی مدل درگیری-استدلالی در حوزه رسانه و تبلیغ از دلالتهای کاربردی این الگوپردازی انتخاب پیامهای مناسب تبلیغاتی برای گروههای مختلف رأیدهندگانی است که با رویکردهای متفاوت وارد میدان انتخابات سیاسی میشوند.
مفاهیم آموزش شامل این مفاهیم بود:نگرشها و متقاعدسازی،مدل کوشش درخور6 )MLE( همراه با مفهوم انگیزه و توانایی پردازش اطلاعات )6891,oppoicaC&ytteP( ارزشهای کاربری و نشانهای )6891,drallirduaB( ،مفهوم درگیری و مؤلفههای مرتبط شامل مفهوم (1)- noitcuded (2)- sedoc (3)- stpecnoc (4)- seirogetac (5)- epyt (6)- )MLE(ledoM doohilekiL noitarobalE درگیریهای بالا و پایین )6891,nhguaV( ،درگیری پایدار(هوستن و روشایلد، 978)و موقعیتی )5691,namgurK( ،درگیریهای پیامدی و ارزشی(اندرسون و یگلی،1991)،و مدل تبلیغاتی BCF)6891,nhguaV( که به ویژه چهارچوب آن در این تحقیق مورد توجه خاص قرار داشت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ب:استدلالهای مربوط به سوگیری متعهدان مقوله دوم سوگیری متعهدان(درگیری ارزشی-بالا)نام دارد و متشکل از پنج مفهوم شد:1-برنامههایی برای مبارزه و پاسداری از ارزشها و دینی کردن نظام جامعه 2-تعهد و پایبندی به اصول 3-عدالتجویی 4-انتظارات رأیدهندگان:سرافرازی دین و گسترش حکومت اسلامی 5-تعلق خاطر و گرایش دینی افراد."