خلاصه ماشینی:
"اما پس از درگذشت علیعلیه السلام حکومت وقت، خطیبان و واعظان درباری را کاملا خرید و تا آنجا که توانستند بخشی از جامعه را بر ضد امام بشورانند و جهاد او را با طوائف سهگانه به ناحق توصیف کنند و این فکر تا مدتی بر جامعه حاکم بود، تا آن جا که مردی از بصره با پیشوای چهارم -امام زینالعابدینعلیه السلام- اینگونه به مناظره پرداخت: امیرمؤمنان؛ خلیفه برگزیده عموم مهاجر و انصار بود و هیچ خلیفهای بعد از رسول خداصلی الله علیه وآله به شیوه او برگزیده نشد و این مسألهای است که همگان بر آن اتفاق دارند.
مثلا میگویند: قبیله خاصی به شهری حمله بردند و ساکنان آن را کشتند درحالی که حملهکنندگان و قاتلان غیر از فرزندان آنها هستند، ولی نسبت را به قبیله میدهند زیرا این گروه هر چند در قتل و غارت نقشی نداشتند، اما به راه و روش آنان راضی بودند پس صحیح است که بگوییم: اینها فرزندان حسینعلیه السلام را کشتهاند چون به کار پدران خود رضایت داشتند(3)."