چکیده:
چکیده این پژوهش به توصیف علل انحراف و گروههای منحرف از دیدگاه قرآن کریم با رویکرد جامعهشناختی میپردازد تا از این طریق، راهکارهای کاربردی را در پیشگیری از رفتارهای منحرف بیابد. روش پژوهش توصیفی و نوع آن کاربردی است. نمونه پنج سورۀ نخست قرآن است و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای است. نتایج نشان داد در سورههای بررسیشده، 78/27% آیات به منحرفان اختصاص یافته است و قرآن کریم اعتقادات غیرتوحیدی و گزینش راههای زندگی غیرالهی را عامل انحرافات برمیشمارد. شناخت و کسب آگاهی از علل ریشهای انحرافات و تلاش برای داخلکردن دین در همۀ ابعاد زندگی اجتماعی در سطوح خرد و متوسط و کلان، میتواند از کجرفتاریها جلوگیری کند، زیرا پیامدهای رفتار منحرفان از منظر قرآن، شباهت بسیاری به پیامدهای رفتار منحرفان در عصر مدرن دارد که ضرورت رجوع به قرآن را توجیه مینماید.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، پرسش اصلی پژوهش این است که از منظـر قـرآن کـریم ، علـل شـکل گیـری انحرافات چیست و گروه های منحرف کدام اند؟ آیا شباهتی بین آثار کج رفتاری های منحرفان از منظر قرآن با تأثیرات کج رفتاری های عصر مدرن وجود دارد؟ با پاسخ به این پرسـش ، در دنیای جامعه شناسی فضای دیگری باز می شود و نقش حساس جامعـه شناسـی در بررسـی چالش ها از منظر اعتقادات دینی ، واقع بینانه تر معرفی می گردد.
توزیع آماری ویژگی های منحرفان و آسیب ها در سورة بقره (٢٨٦ آیه ) علل پیامد چرایی انحرافات پیامد غالب شدن منحرفان فردی اجتماعی آیه رفتارهای این گروه ها برای جامعه ٩ فراوانی درصد کافران قادر به فهم حقایق نیستند، حسودند، دشمن فرشته ها هستند، کر و گنگ و کورند.
توزیع آماری گروه های منحرف در سورة آل عمران (١٩٩ آیه ) علل و پیامد چرایی انحرافات پیامد منحرفان فردی اجتماعی آیه غالب شدن رفتارهای این گروه ها برای جامعه فراوانی درصد کافران قادر به فهم حقایق نیستند؛ حسودند؛ دشمن فرشته ها هستند؛ کر و گنگ و کورند؛ سیه روی هستند.
توزیع آماری گروه های منحرف در سورة مائده (١٢٠ آیه ) چرایی انحرافات پیامد منحرفان فردی اجتماعی آیه غالب شدن رفتارهای این گروه ها برای جامعه فراوانی درصد کافران آیات الهی و رسالت عیسی (ع ) را تکذیب کردند.
بندگی شیطان و واگذاشتن امر خداوند 60 1 0/83 جمع 35 29/17 در سورة مبارکة مائده ، ٣٥ آیه معادل ٢٩/١٧ درصد آیات ، راجع به گروه های منحرف و علل فردی و اجتماعی و پیامدهای شیوع این ویژگی ها در جامعه بحث می کند.