چکیده:
روش الگوپذیری، از جمله روش های موثر در تربیت و به طور خاص در تربیت دینی است که بر اساس آن، متربی با انتخاب یک انسان کامل به عنوان الگو، سعی می کند فضائل را در خود پرورش داده و مراحل رشد معنوی را طی کند. گرچه این روش در عرصه تبلیغ معارف دینی موثر و مفید است، اما با آسیبی عمده به نام مریدپروری مواجه است که ضرورت طرح این مسئله را ایجاب می کند که عمده ترین چالش پیشروی تربیت الگویی و راه برون رفت از این چالش چیست؟ این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمده آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است. از این رو، متربی باید ضمن پیروی آگاهانه از الگوها، الگوپذیری را صرفا در راستای پرورش صحیح استعدادهای درونی خود و نه تقلیدی کورکورانه و خالی از اندیشه و تامل بداند. روش این مقاله در مراجعه به آرا، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی و توصیفی است.
Modeling method is an effective method in education and specifically in religious education. In this method a person tries to develop virtues in his sprit، by following a perfect person. Although this method is useful in the field of religious propaganda، but is faced with a major damage for the person who is training that we can name it as "being a disciple". This damage forces us to discuss about a serious question that what is the main problem in modeling method of education، and what is the solution? This article explains modeling method of education and its major challenge that roots to stay away from a culture of research and thought. Promoting rational training model is the best way to escape from this challenge. Hence، the person who is under training should consciously follow the patterns of their inner talents modeling merely in order to grow properly and free from thought and reflection rather than blind imitation. The method of this research is descriptive and analytical.